Mijnverkooptips.nl - elke werkdag een Succesvol Verkopen Tip die jou helpt om je omzetdoelstellingen te halen, ABONNEREN.

30 april 2018 18.000 views op je eerste LinkedIn post

Voor veel ondernemers en verkopers is LinkedIn een prachtige bron van leads en potentiële klanten.

Met een goed profiel, een groeiend zakelijk netwerk, regelmatig waardevolle content en een actieve opvolging bouw je aan relaties en ga je effectief klanten aantrekken.

Nieuwe stagiaires bij Omzetcoach.nl gaan dan ook altijd op hun eerste stagedag aan de slag met LinkedIn. Zo ook Caitlin die afgelopen week vanuit haar opleiding Junior Accountmanager bij ons is gestart.

Caitlin had geen LinkedIn profiel en had ook nog nooit iets met LinkedIn gedaan. Ze startte letterlijk met nul connecties en plaatste op maandagmiddag haar eerste bijdrage ooit op dit netwerk.

Bekijk hier de post waarmee ze direct ruim 18.000 views en ruim 100 likes en comments kreeg. In de post geeft ze de inzichten cadeau die jou ook kunnen helpen met het vergroten van je bereik.

Ook haar tweede post doet het weer goed. De komende tijd zal Caitlin blijven posten en regelmatig haar eigen waardevolle inzichten delen vanuit de praktijk van sociaal verkopen. Volg haar vooral of stuur een connectieverzoek als je niets wilt missen. 

Alle tips die Caitlin heeft gebruikt kun je hier downloaden (je abonneert je hiermee op onze maillijst van het werkboek sociaal verkopen).

27 april 2018 koningsdag - meeliften op Hypes

Meeliften op hypes. Hoe doe je dat zonder weggezet te worden als meeloper? En op een effectieve manier waardoor je je eigen doelgroep aanspreekt?

Het voordeel van hypes is dat er reeds aandacht en interesse is. Het enige wat jij hoeft te doen is inhaken met een relevant thema.

Bol.com is daar goed in. Zo hebben de marketeers van deze organisatie recent ingehaakt op Temptation Island en de ophef rondom Dotan. Ze plaatsten bijvoorbeeld een recensie van D. Otan onder zijn eigen muziek en deelden dat op sociale media. De post van Temptation Island op Facebook werd 2.900 keer gedeeld en leverde bijna 55.000 reacties op. Ik hoef je niet uit te leggen wat voor positief effect dit heeft op hun naamsbekendheid, websitetraffic etc.

Omzetcoach.nl haakt in op Koningsdag met een lokale eendjesrace in Voorschoten waarin we participeren. Voor de liefhebbers de eendjesRace vindt plaats op donderdag 27 april 2018 om 14:00 in het Burgemeester Berkhoutpark. De race wordt georganiseerd door de Lionsclub.

26 april 2018 Gemiste kansen

Soms gaat er iets mis.

Zo hebben jullie gisteren geen Succesvol Verkopen Tip ontvangen. Sorry.

Voor het inplannen van de tips gebruik ik Active Campaign en meestal werk ik hooguit twee à drie dagen vooruit omdat ik put uit de dagelijkse praktijk. En de 25e is er tussendoor geglipt.

Gelukkig zijn er 250 werkdagen per jaar waarop je de tips wel krijgt en je dus geholpen wordt bij het behalen van je omzetdoelstellingen en wél scherp blijft.

Gemiste kans

In dit geval is de impact beperkt. Maar wat als het een gemiste omzetkans betreft van duizenden euro's? Ook dat is me onlangs overkomen. Niet vanwege een gebrek aan opvolging maar een gebrek aan tijd om pro-actief bepaalde potentiële klanten te benaderen.

Ik maak doorgaans gebruik van verkooptechnieken waarbij ik doelbewust prospects bewerk om op de radar te komen. Het gevolg is dat dat ik regelmatig gebeld en gemaild wordt en er volop afspraken gepland staan.

Maar als een prospect niet belt en je constateert achteraf dat je de boot hebt gemist omdat men met iemand anders in zee is gegaan dan geeft dat geen lekker gevoel. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Mijn tip? Als je héél graag met een bepaalde prospect zaken wil doen stel je dan niet volledig afhankelijk op van social selling technieken maar pak ook gewoon eens de telefoon en bel met een goede sales pitch en maak simpelweg een afspraak.

Met de juiste voorbereiding en mindset kun je een eind komen en word je onverhoopt afgewezen dan resteert slechts een kater waar je zelf de hand in hebt gehad en níet een andere partij! Da's toch lekkerder.

24 april Tien succesvol verkopen tips, wie vult ze aan?

10 omzetverhogende tips, wie vult ze aan?

1. Vaker potentiële klanten bellen of bezoeken

2. Je omzetkansen vastleggen en managen in een Sales CRM systeem

3. Reclame maken via lokale media zoals lokale radiozenders en huis-aan-huis bladen

4. Je verkoopvaardigheden verbeteren d.m.v. training, coaching of feedback

5. Klanten aantrekken via sociale netwerken on- en offline

6. Communiceren over resultaten in plaats van producten of processen

7. Gebruik maken van online marketing zoals SEO en SEA

8. Gebruik maken van inbound marketingtechnieken

9. Gewoon eens wat sneller én vaker direct om een deal vragen 

10. Leren van anderen, welke verkooptip heb jij te delen? Vul jouw suggestie hier aan.

23 april 2018 Bedrijfspagina's vergroten merkbetrokkenheid

Als jouw doelgroep zich op een bepaald social mediakanaal bevindt dan is het raadzaam om je daar ook te begeven.

Op wie richt jij je en waar is deze doelgroep actief (online en offline)?

Voor Omzetcoach.nl zijn LinkedIn en Facebook belangrijke plekken om te communiceren met onze  (potentiële) klanten.

Wij delen niet alleen verkooptips via deze e-mails maar ook via andere kanalen. Wil je niks missen van onze waardevolle en kosteloze content volg ons dan ook op Facebook en LinkedIn.

20 april 2018 Kleine moeite, grote impact

Vorige week ontving ik een geboortekaartje van één van mijn klanten. Wat ik heb gedaan heeft niet veel moeite gekost maar heeft mijn klant positief verrast.

In plaats van een kaartje terug te sturen heb ik gebeld en belangstellend geïnformeerd hoe moeder en zoon het maken en of alles naar wens is verlopen. Er ontvouwde zich een leuk gesprek en de klant gaf aan snel na haar verlof weer eens langs te willen komen om een nieuw omzetgroeiplan te maken.

Persoonlijke aandacht en oprechte interesse zijn vaardigheden die je als ondernemer en verkoper écht verder helpen en die bijdragen aan een hogere klantloyaliteit.

19 april 2018 Lokale betrokkenheid

Vanuit maatschappelijke betrokkenheid vinden veel mensen het heel normaal om een steentje bij te dragen aan de lokale gemeenschap.

Ben jij als verkoper of ondernemer lokaal georiënteerd? Dan biedt lokale betrokkenheid een extra voordeel wanneer je iets doet voor de samenleving op plekken of bij instanties waar mogelijk ook je potentiële doelgroep betrokken is.

Ondanks het feit dat Omzetcoach.nl krap een jaar bestaat en niet primair lokaal georiënteerd is vind ik het belangrijk om lokale betrokkenheid te tonen en actief bij te dragen aan de samenleving met mijn bedrijf. 

Zo ben ik met Omzetcoach.nl lid geworden van twee ondernemersverenigingen (O.V.V. en BV Leiden). Bij BV Leiden krijg je bij je lidmaatschap overigens een bedrijfsfilmpje cadeau! Binnen deze laatste verenging ben ik actief betrokken bij de Communicatie & PR Commissie.

Tijdens Koningsdag organiseert de LIONS Voorschoten een eendjesrace waarvan de opbrengst ten goede komt aan Stichting Leergeld. Wij sponsoren deze race met een zogeheten eendjes-experience (rijden in 2CV en dinerbon t.w.v. 250,-).

Wanneer je eendjes koopt maak je kans op vele mooie prijzen.

Vanuit het perspectief van "sociaal verkopen" dragen deze activiteiten bij aan het vergroten van de gunfactor. 

18 april 2018 Pass the gatekeeper

Ken je dat? Je wilt graag in contact komen met een bepaald contactpersoon bij een prospect maar de zogeheten gatekeeper snijdt de pas af.

"Geen tijd, geen interesse, we zijn al voorzien, stuur maar wat op", het zijn allemaal veelgehoorde uitspraken.

Maar er is goed nieuws! Veel van de gatekeepers zijn secretaresses en aanstaande donderdag 19 april is het Nationale Secretaressedag. Een mooi moment voor jou om op een ludieke manier goodwill te kweken en de gunfactor positief te beïnvloeden bij een aantal belangrijke prospects.

Wat ga jij doen om aandacht te geven? Een persoonlijke attentie doet wonderen en opent deuren!

17 april 2018 Radioreclame

Ben je weleens met je bedrijf, product, aanbieding of evenement op de radio geweest? 

Heb je enig idee wat dit kan doen met je directe verkoop of naamsbekendheid?

Omdat Omzetcoach.nl van mening is dat veel bedrijven kansen laten liggen binnen traditionele media zijn we een samenwerking gestart met Wild Hitradio. Meerdere klanten hebben reeds gebruik gemaakt van de scherpe aanbieding die we in samenwerking met deze populaire Noord-Hollandse hitzender hebben ontwikkeld.

Waarom je advertentiebudget besteden aan dure online marketing als je voor een lager bedrag je doelgroep op een manier kan bereiken die;

- effectief is
- blijft hangen
- zeer geschikt is voor B2B 
- een maandbereik heeft van 500.000 personen in Amsterdam, Noord-Holland en een deel van Flevoland
- zeer betaalbaar is

Veel Nederlanders luisteren in de auto onderweg naar hun werk naar de radio. Ook tijdens het werk staat de radio vaak aan op de werkvloer.

Aanbieding jouw bedrijf een kwartaal op de radio voor slechts 1560,-

Vol ongeloof reageren onze klanten als ze horen dat wij ze kunnen helpen om maar liefst dertien weken lang honderden keren te adverteren op Wild Hitradio voor het luttele bedrag van 1560,- ex btw. 

Desgewenst kunnen we voor een klein extra bedrag een briefing opstellen, de radiocommercial laten maken mét een professionele radiostem én het uitzendschema laten opstellen. 

Lees hier hoe u úw zendtijd kunt claimen en alvast een stem kunt uitkiezen die uw commercial gaat inspreken. 

Uw investering voor het all-in pakket bedraagt nooit meer dan 1995,- ex btw en alleen voor de zendtijd (indien u uw eigen commercial heeft) 1560,- ex btw.

Direct boeken.

Heb je vragen dan kun je ons ook rechtstreeks bellen op de effectieve reclame hotline 085-235 5002.


13 april 2018 Bijgeloof

Vrijdag de 13e, een ongeluksdag.

Op Wikipedia lees ik dat dit bijgeloof van miljoenen mensen invloed heeft op de economie. In de Verenigde Staten verzuimen opvallend veel mensen hun werk en worden zakelijke transacties uitgesteld. 

Geen goede dag voor verkopers zou je zeggen? Maak van de nood een deugd en werk vandaag aan je omzetkansen voor de toekomst;

- werk achterstallige administratie bij
- onderzoek nieuwe doelgroepen
- bepaal wie je de komende weken gaat benaderen
- verdiep je in nieuwe marketingtechnieken
- volg een webinar of workshop om aan je verkoopvaardigheden te werken

12 april 2018 De omzetverdubbelaar

Omzet kun je kopiëren. Dit klinkt gek maar toch werkt het vaak op deze manier;

1. Stel vast van welke klant je de omzet wilt kopiëren.

2. Stel een profiel op van deze klant, branche, contactpersoon, functie, rol, je kunt zelfs een "buyer persona" hiervan creëren.

3. Onderzoek welke soortgelijke bedrijven of aanbieders er in de markt aanwezig zijn binnen jouw werkgebied.

4. Onderzoek welke contactpersonen daar werken en actief zijn op LinkedIn.

5. Ga deze bedrijven en personen volgen op LinkedIn. Indien je LinkedIn Sales Navigator hebt kun je ze ook als lead opslaan.

6. Zodra je een update op je tijdlijn krijgt van een van deze personen of het bedrijf geef je een reactie, op deze manier kom je op de radar. 

7. Herhaal stap 6 enige tijd.

8. Blijft een dialoog of uitnodiging achterwege stuur dan zelf een uitnodiging voor een connectieverzoek op LinkedIn en geef aan waarom je wilt linken.

9. Deel relevante content voor je doelgroep binnen je netwerk. Zodra de prospect interesse toont neem je telefonisch contact op en je gaat een (verkoop)gesprek voeren op basis van "toegevoegde waarde en oprechte interesse". 

10. Herhaal stap 1 t/m 9 voor verschillende vergelijkbare bedrijven net zolang totdat je een offerte mag uitsturen en deze ga je verzilveren.

11 april 2018 LinkedIn uitnodigingen

Een groot netwerk, zeker op LinkedIn, kan enorm helpen om je bereik te vergroten.

Nodig je weleens iemand uit om connectie te worden op LinkedIn? Dan heb je ook gemerkt dat deze niet altijd wordt geaccepteerd.

Vijf tips om je LinkedIn uitnodiging effectiever te maken;

1. Druk niet klakkeloos op connect maar begin met het bekijken van iemand's profiel, ga iemand volgen en reageer eens op een post. Grote kans dat je niet eens een uitnodiging hoeft te sturen maar dat jij wordt uitgenodigd.

2. Stuur een persoonlijke boodschap mee. Geef aan waarom je wilt verbinden.

3. In de persoonlijke boodschap lees je vaak "wellicht kunnen we in de toekomst iets voor elkaar betekenen". Beter is om heel concreet te zijn over de gemeenschappelijkheden die je ziet en dat je het op prijs stelt om jullie netwerken te verbinden. 

4. Plaats een post op LinkedIn specifiek gericht aan je doelgroep en geef daarin aan dat je graag meer contacten binnen een bepaalde sector of beroepsgroep wilt en dat als men denkt dat; "we voor elkaar of elkaars netwerk waarde kunnen toevoegen" je een connectieverzoek op prijs stelt. Op deze manier heb ik eens 100 uitnodigingen op één dag gekregen.

5. Bekijk actief profielen van mensen uit je doelgroep. Mensen zijn nieuwsgierig en kijken vaak terug. Op dat moment kun je refereren aan het feit dat je beiden elkaar's profiel bekeek en dat je een connectie zou waarderen.

10 april 2018 Vijf tips om je commerciële binnendienst effectiever te maken

Vijf tips om je commerciële binnendienst effectiever te maken;

1. Stel heldere functietaken, verantwoordelijkheden en doelen vast. Betrek je team om het draagvlak te verhogen en communiceer de uitkomsten zowel binnen als buiten het team.

2. Evalueer de prestaties regelmatig en volg het resultaat nauwgezet. Maak afspraken op kwantitatieve maar ook kwalitatieve prestatie-indicatoren.

3. Elimineer elke vorm van afleiding. Er kan óók vanuit de organisatie geen beroep op je team gedaan worden tenzij dit nadrukkelijk is vastgelegd.

4. Optimaliseer je marketing- en verkoopprocessen, automatiseer en werk klantgericht. Datakwaliteit!

9 april 2018 Achterdeur dichthouden

Dweilen met de kraan open. Vandaag vertelde een ondernemer me dat de achterdeur eigenlijk openstond binnen zijn organisatie. Vijf tips om te voorkomen dat klanten (ongezien) je organisatie gedag zeggen;

1. Regelmatig contact onderhouden met je klanten. Klinkt heel simpel maar zorg dat je dit ook echt doet en weet wanneer je voor het laatst contact hebt gehad. Stel een doel van een x-aantal telefonische, mail/online én fysieke contactmomenten per jaar voor ieder klantsegment.

2. Maak een lijst van klanten die je minimaal persoonlijk gesproken wilt hebben gedurende een bepaalde periode (zelf vinger aan de pols houden).

3. Houd klanttevredenheidsonderzoeken en volg deze op.

4. Gebruik je data om klantloyaliteit te meten en te monitoren, gebruik rapportages om kort op de bal te zitten en volg dit daadwerkelijk op. Vaak is minder kopen een eerste signaal, de klant is misschien aan het testen of inkopen bij een concurrent. 

5. Klantenbinding kun je verstevigen via klantevenementen. Met een avondje stappen kun je vrienden voor het leven maken dat geldt ook voor zakelijke relaties. Doe iets unieks, samen in een 2CV rijden bijvoorbeeld. Je hoeft het niet zelf te organiseren je kunt ook gebruik maken van een bestaand evenement en daar op inhaken zoals de business arrangementen bij de landelijke Rrrollend Foodtruckfestivals. 

Rrrollend ook bij jou in de buurt

Rrrollend is het grootste foodtruckfestival van Nederland. Alle faciliteiten én ingrediënten (drankje, hapje, ontspannen sfeer) voor een geslaagd zakelijk evenement zijn aanwezig. 

Jij hoeft alleen maar gastheer te zijn en op informele en ontspannen wijze te netwerken met je gasten.

Het voordeel van dergelijke evenementen is ook dat het bijdraagt aan een positieve merklading. Klanten zullen je merk voortaan associëren met iets leuks!

Wil je informatie over de business arrangementen of weten wanneer Rrrollend bij jou in de buurt komt kijk dan op Rrrollend.

6 april 2018, Franck wat is hét geheim om nieuwe klanten te vinden?

Vandaag vroeg iemand me; "Franck, wat is hét geheim om  nieuwe klanten te vinden?".

Ik heb deze persoon moeten teleurstellen. Hét geheim bestaat namelijk niet in mijn optiek.

Wat er wel bestaat is een combinatie van een winnaarsmentaliteit, het leren van effectieve marketing- en verkoopvaardigheden én gedisciplineerd en gewoon keihard werken.

Realiseer je daarnaast dat het veel efficiënter en effectiever is om klanten aan te trekken dan ze te moeten vinden.

Tot slot is creativiteit een belangrijke onderscheidende factor, met name in het leadgeneratieproces. Welke leadbronnen kun jij bepalen voor jouw business? 

5 april 2018 Structuur één van de drie succesingrediënten 

Een van de deelnemers aan de workshop "Sociaal Verkopen" gaf aan dat een van haar grootste uitdagingen in het verkoopproces 'structuur' is.

Er zijn zo ontzettend veel afleidingen; sociale media, telefoon, e-mail, klanten, collega's, managers etc.

Uit interviews die ik hield met topverkopers bleek echter dat structuur één van de succesingrediënten is van succesvolle verkopers.

Wat te doen?
De oplossing is niet eenvoudig en vergt gedragsverandering. Het gaat hier om het strikt stellen van commerciële prioriteiten.  

Een paar simpele tips;
- e-mail niet openen
- collega's gedurende een afgesproken tijdstip de telefoon laten waarnemen
- meldingen uitzetten

Maar het grootste verschil maak je zelf. Vraag je bij alles wat je doet af of een activiteit belangrijk is door jezelf de vraag te stellen wat deze activiteit bijdraagt aan het behalen van je commerciële doelstelling.

Als het antwoord daarop negatief is dan delegeer je de taak of je doet het helemaal niet. Als het antwoord positief dan doe je het direct of je plant het in voor een later tijdstip.

4 april 2018 7.000 LinkedIn connecties wat kun je er eigenlijk mee?

Sinds deze week heb ik een LinkedIn netwerk met 7.008  connecties. Maar wat betekent dit nu eigenlijk en wat kun je ermee?

Ik ben een groot voorstander van het actief uitbreiden van mijn netwerk en mijn bereik op LinkedIn. Het gaat me niet slechts om de eerstegraads connecties maar met name óók om het bereik richting tweede- en derdegraads connecties. 

Veel van de ruim 7.000 connecties ken ik persoonlijk. Ik heb deze personen ooit gesproken, gezien, mee samengewerkt, mee op school gezeten etc. Maar waarschijnlijk het grootste deel van de 7.000 ken ik niet persoonlijk en heb ik hooguit online mee kennisgemaakt of kort genetwerkt.

Ik werk met LinkedIn als leadbron en wil graag potentiële klanten aantrekken via dit sociale mediakanaal. Om dat te bereiken hanteer ik, zoals jullie onderhand zullen weten, een verkoopstrategie gebaseerd op sociaal verkopen, inbound marketing én een gestructureerd verkoopproces.

Door grote aantallen connecties te managen en bijvoorbeeld op regelmatige basis te voorzien van waardevolle inzichten op mijn eigen tijdlijn, bedrijfsprofiel en in groepen, creëer ik waarde voor mijn netwerk. Doordat connecties mijn content waarderen en belonen met een like of comment, en ik daar op reageer, gaat mijn bereik omhoog en kom ik op de radar van nieuwe potentiële klanten. 

Resultaat

Zo kreeg ik in het eerste kwartaal ruim 600.000 views op mijn posts en trok mijn website hierdoor 5.000 bezoekers. In mijn sales CRM systeem werden ruim 350 nieuwe contactpersonen aangemaakt via downloads op mijn website.  

Het totaaleffect van sociale media is een groot voordeel ten opzichte van e-mailmarketing. Het bereik kan de aantallen connecties of die van je lijst vele malen overstijgen. 

Mijn mailbestand steeg overigens tot ruim 1.000 actieve contacten binnen mijn specifieke doelgroep van ondernemers en verkopers.

Wat levert dit op? In mijn geval in één jaar tijd;

- Een zeer goed gevulde pijplijn
- Bijna 100 klanten
- Ruim 45.000,- gefactureerde eigen omzet
- Ruim 30.000,- aan extra omzet voor partners
- Heel veel goede leads

En nog veel meer waardevols.

3 april 2018 - Laat je omzet in het tweede kwartaal harder groeien!

Hoe gaat jouw omzet in het tweede kwartaal hoger uitvallen dan je omzet in het eerste kwartaal? Tag op Facebook of LinkedIn iemand die deze tips kan gebruiken.


DO'S

1. Bepaal een duidelijk en realistisch omzetdoel 

2. Reken je omzetdoel terug naar transacties of klanten per week of per maand

3. Maak afspraken (kan ook met jezelf) over kwantitatieve targets zoals je aantallen verkoopgesprekken en contactmomenten

4. Stel kwalitatieve targets vast bijvoorbeeld op je verkoopconversie

5. Bepaal je focusgebieden en stel enkele acties vast die bijdragen aan het behalen van je omzetdoelstellingen

5. Stel evaluatiemomenten vast en speel kort op de bal

6. Bepaal vanaf welk moment je gaat bijsturen

7. Maak alvast een lijst met optie's en mogelijkheden die je hebt als je omzetresultaat achterblijft bij je eigen verwachtingen

8. Voer je plan uit en doe dat goed en consequent

DON'TS

1. Afwachten

2. Negatieve houding

3. Hopen dat het volgende week beter zal gaan

4. Van je plan afwijken (tenzij het een enorme omzetkans betreft)

5. Niet investeren in het verbeteren van verkoopvaardigheden

6. Geen gebruik maken van een Sales CRM systeem om je omzetkansen te managen

7. Geen gebruik maken van geautomatiseerde marketing- en verkooptechnologie

8. Geen gebruik maken van een sociale verkoopstrategie 











Copyright 2018 - alle rechten voorbehouden aan De verkoopmaatschappij