voorbeeld LinkedIn bijdrage

Stickiness factor: wat in content zorgt ervoor dat mensen actie ondernemen?

Een creatief en inspirerend weblog of Twitter-kanaal zorgt ervoor dat mensen ‘gepakt’ worden, je interessant vinden en gaan volgen. Maar hoe bereik je dat? Welke elementen in een blogpost, tweet, Facebook-update of video zorgen ervoor dat je idee, product of dienst blijft hangen en mensen activeert om je te bellen of te retweeten?

1) Eenvoudig

Houd het altijd eenvoudig. Wat is de kern van je idee of boodschap? Vaak als ik ga schrijven, krijg ik inspiratie en wil ik veel zeggen. Dit kan er nog bij en dat kan er ook nog wel bij. Dit is interessant en dat is interessant. Herkenbaar?! Maar: als je drie dingen zegt, zeg je eigenlijk niets. Stop, denk even na. Wat is de kern van je boodschap? Schrijf dat in één korte zin op.

2) Verrassend!

Bekijk deze reclame voor de Enclave Minivan eens:

Eén van de belangrijkste vragen bij het schrijven van je content is: Hoe krijg ik de aandacht van m’n lezers? Een verrassende invalshoek of onverwachte wending in je idee en boodschap zorgt ervoor dat de aandacht van je klanten gegrepen wordt.

3) Concreet

Abstracte ideeën zijn moeilijker te snappen en te onthouden dan concrete ideeën. Klanten moeten het meteen voor zich kunnen zien. “Wij bieden u een geweldige klantenservice” is abstract, maar “elke vraag die u op onze Facebook-pagina stelt beantwoorden we binnen 30 minuten” is heel concreet (zie Coolblue).

4) Betrouwbaar

Wanneer je betrouwbaar overkomt, ontvangen mensen je boodschap eerder. Correct gebruik van de Nederlandse taal helpt daarbij. Maar ook goede onderbouwing met statistieken en bronnen kan je boodschap kracht bij zetten. De zes tips die ik je nu geef zijn wetenschappelijk onderzocht en door de gebroeders Heath uitvoerig beschreven in hun geweldige boek Made to Stick.

5) Emotioneel

Moeder Teresa zei: “Als ik kijk naar de massa, dan zal ik nooit handelen. Maar als ik naar één persoon kijk, dan handel ik.” Uit onderzoek naar geefgedrag van mensen blijkt dat ze meer geven wanneer ze een persoonlijk, emotioneel verhaal lezen dan wanneer ze abstracte feiten van een ontwikkelingsland zien. Mensen geven en kopen op basis van emoties.

6) Verhalend

Voor mij is de belangrijkste en meest aansprekende tip het gebruik maken van verhalen. Real-life voorbeelden van ondernemers die creatief zijn en nieuwe wegen vinden om succesvol te zijn, inspireren en motiveren ons om zelf te veranderen. We kunnen ons met de moeite, worsteling en uitdagingen van deze mensen identificeren. Ze raken onze emotie (punt 5), zijn concreet (punt 3) en eenvoudig (punt 1).

In het Engels vormen de eerste letters van deze zes tips (Simple, Unexpected, Concrete, Correct, Emotion, Stories) het woord SUCCES. Makkelijk dus om te onthouden! Veel SUCCES met het schrijven van jouw content.

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print