Sociaal Verkopen of Social Selling

Met sociaal verkopen ga je actief aan de slag om de gunfactor op een positieve manier te beïnvloeden.  

Hoe kom je op mensen over? Ben je geloofwaardig, betrouwbaar, enthousiast en sympathiek? Sommige factoren zijn prima online en offline vorm te geven als je er bewust mee aan de slag gaat.  

Definitie sociaal verkopen

Sociaal verkopen vertaalt zich het beste als een proces waarbij je als verkoper marketing pull technieken gaat inzetten om klanten aan te trekken. Hierbij ga je gebruik maken van on- en offline sociale media platformen en netwerken om klanten in kaart te brengen, verbindingen aan te gaan en relaties op te bouwen door het delen van waardevolle inzichten. Hierdoor ontstaat een situatie van vertrouwen en wordt een basis gelegd om zaken te doen met elkaar.  

Het proces van sociaal verkopen vereist geduld. Het gaat hier niet om snelle successen en het verzilveren van laaghangend fruit maar eerder om een investering die zich op middellange termijn gaat terugverdienen.  

Waarom sociaal verkopen?

De laatste jaren is er veel gepubliceerd over sociaal verkopen en is ook steeds evidenter dat de huidige trends binnen het B2B inkooplandschap een perfect decor vormen voor deze verkoopmethodiek die gebaseerd is op aloude marketingprincipes.

Het gaat er bij sociaal verkopen niet meer om om op deuren te bonzen in de hoop dat je op het juiste moment de juiste persoon met interesse in jouw boodschap treft (traditionele verkoopaanpak, veelal gebaseerd op koude acquisitie).  

Het gaat er bij sociaal verkopen juist om dat jij op basis van het gedrag van potentiële klanten kunt voorspellen wie behoefte heeft aan jouw diensten en dat jij zorgt dat je bij die personen op de radar komt om ze naar jou toe te laten bewegen.  

Kortom, sociaal verkopen is één van de meest effectieve verkoopvormen die er bestaan omdat je in contact komt met écht geïnteresseerde potentiële klanten.  

Internet, het toenemend gebruik van smartphones, en het nog steeds groeiend gebruik van sociale media, maken het speelveld transparant en het gedrag van jouw klanten zichtbaar. Hierdoor zijn platformen als LinkedIn, Facebook en Twitter het perfecte gereedschap voor sociaal verkopen. Immers een groot deel van jouw potentiële klanten is actief binnen deze netwerken.

Wat bewijst dat sociaal verkopen effectief is?

Is er bewijs dat sociaal verkopen echt effectief is? Of is het een hype?  

Ik ga uit van mijn eigen succes met sociaal verkopen. Als deeltijdondernemer was ik in 2017 gedwongen om op de meest effectieve en efficiënte manier aan acquisitie te doen. Ik werkte overdag voor DHL en had daarom geen tijd om tijdens kantooruren potentiële klanten te benaderen.  

Met Omzetcoach.nl ben ik gestart om mijn marketing- en verkoopstrategie grotendeels in te richten vanuit een sociaal verkopen aanpak in combinatie met inbound marketing.

En dit heeft gewerkt. Ik heb mijn omzetdoelstellingen sindsdien gerealiseerd.

Wil je meer weten over sociaal verkopen download dan ons werkboek "sociaal verkopen" of schrijf je in voor de workshop of verkooptraining "Effectief klanten aantrekken" in Voorschoten (goed bereikbaar vanuit Den Haag, Leiden, Leidschendam, Delft, Zoetermeer e.d.)