fotoverkoopteam.jpeg

Sociaal Verkopen Implementatie Checklist voor het MKB

Ben je commercieel verantwoordelijk voor een MKB-bedrijf en stuur je een team van accountmanagers of salesmanagers aan?

Voor verkopers is er de afgelopen jaren veel veranderd. Sales gebeurt meer en meer online. Mensen oriënteren zich steeds vaker en meer online voordat ze een aankoop doen. Dit geldt voor B2C, maar ook in steeds grotere mate voor B2B diensten. Bovendien kun je in de corona tijd niet altijd zomaar meer even bij een klant op bezoek en potentiële klanten zijn banger en niet happig op een afspraak op locatie. Daarnaast zitten klanten steeds minder vaak te wachten op koude acquisitie en je medewerkers ook niet.

Voor je MKB-bedrijf is het noodzakelijk om online zichtbaar en vindbaar te zijn. Zichtbaar via social media, onder andere via LinkedIn, zorgt ervoor dat je aantrekkingskracht vergroot wordt. Potentiële klanten leren je kennen en nemen contact met je op.

Hoe word je online zichtbaar met je salesteam?

Je kunt een duur marketingbureau in de arm nemen die campagnes gaat uitvoeren die veel geld kosten. Vaak niet duurzaam. Je koopt kennis, maar integreert deze kennis niet in je organisatie.

Je kunt er ook voor kiezen om je salesmedewerkers te trainen om sociaal verkopen via LinkedIn effectief in te zetten. Sociaal verkopen is een bewezen succesvolle strategie van een combinatie van social selling op LinkedIn, inbound marketing en een gestructureerd marketing- en verkoopproces. Medewerkers leren zichzelf te profileren op LinkedIn, hun netwerken uit te bouwen, waardevolle inzichten te delen, relaties te ontwikkelen en zo leads en klanten aan te trekken. Wanneer iedere medewerker binnen je organisatie dit gaat doen, zorgt dit voor exponentiële groei in bereik, netwerk en leads en klanten.

Afgelopen jaar hebben we verschillende MKB-bedrijven kunnen helpen met een sociaal verkopen implementatietraject. Dit traject bestaat uit:

  • Omzetcoaching met het management
  • (Online) trainingen
  • LinkedIn for Business Online Implementatietraject per medewerker
  • Groeps (online) coaching
  • Challenge met spelelement om gedragsverandering in gang te zetten

De trainingen zorgen voor de inspiratie en activatie. In het LinkedIn for Business Online Implementatietraject leren de medewerkers in hun eigen tempo, stap voor stap om hun netwerk uit te breiden, waardevolle content te delen en leads en klanten aan te trekken. De groeps coaching calls en de challenge zorgen voor borging, stimulans en een stok achter de deur. De Omzetcoaching met het management zorgt voor het optimaliseren van de processen binnen de organisatie, zoals borging van de leads in een CRM en koppeling met de website.

Uiteindelijk leert elke medewerker stap voor stap hoe hij of zij LinkedIn in zijn dagelijks leven kan inbouwen om leads en klanten aan te trekken.

Door niet alleen zichtbaar te zijn op de LinkedIn-bedrijfspagina, maar elke medewerker te helpen zichtbaar te zijn op LinkedIn, groeit de zichtbaarheid van het bedrijf exponentieel.

Zo trainden we binnen een organisatie 11 mensen gedurende 3 maanden wat resulteerde in meer dan 225.000 views, 6975 nieuwe connecties, honderden comments en een aantal nieuwe leads en klanten. Ter vergelijking: om dezelfde hoeveelheid views te krijgen via LinkedIn Ads zou ongeveer €7000 hebben gekost.

Deze investering is eenmalig en duurzaam. Medewerkers raken enthousiast en verweven dit in hun dagelijkse werk wat zorgt voor een duurzame leadbron waardoor continu nieuwe leads en klanten worden aangetrokken.

Natuurlijk is deze strategie geen wondermiddel. Er moet hard gewerkt worden. Elke medewerker is minimaal 30 minuten per dag bezig. Resultaten zijn te verwachten op de middellange termijn. We zien vaak de eerste resultaten binnen een aantal maanden. Daarnaast is het creëren van content voor veel medewerkers vaak een probleem. Ondersteuning vanuit het management, dan wel ondersteuning met een copywriter zijn hierbij onontbeerlijk. Ook zien we dat niet elke medewerker binnen de organisatie enthousiast is over social selling. Dat is ok. We stimuleren de enthousiastelingen en laten hen de anderen inspireren.

Wil je weten welke stappen er nodig zijn om sociaal verkopen succesvol binnen je MKB-bedrijf te implementeren? Download dan onze Sociaal Verkopen Implementatie Checklist voor het MKB hieronder.

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print