Het belang van een goede omzetprognose

Regeren is vooruitzien zegt men vaak. Als ondernemer en verkoper gaat dit natuurlijk ook op. Door een gedetailleerde inschatting te maken van de omzet die je verwacht kun je eerder reageren en bijstellen wanneer de resultaten achterblijven bij de omzetplanning.

Het belang van een goede 'forecast' is evident. Wil je niet voor verrassingen komen te staan dan heb je inzicht nodig in je voortgang. Voor ondernemers des te belangrijk omdat er gedurende het jaar aan de kostenkant piekmomenten zijn die niet synchroon lopen aan de omzetontwikkeling.

Denk aan de kosten voor vakantie terwijl de omzet in die periode juist achterblijft. Maar ook de ziektekosten- en verzekeringspremies en in veel gevallen BTW en belastingaangiftes komen vaak in één keer en dan wil je dat wel kunnen betalen. Blijft je omzet juist in die periodes achter dan kun je een cashflow en liquiditeitsprobleem krijgen. 

En dat levert stress en zorgen op.

Dat wil je niet!

En dat valt gelukkig voor een groot deel te managen.

Omzetprognose voor Zelfstandig Professionals en verkopers

Speciaal voor ZZP ondernemers en verkopers. Hier kun je kosteloos een handig Excel tool downloaden;

"Omzetprognose V.1 © 2018 De Verkoopmaatschappij"

Met de Omzetprognose V.1 © 2018 kun je;

  • Op productniveau per maand je omzet inschatten
  • Op klantniveau per maand je omzet inschatten
  • Zelf klanten en producten toevoegen
  • Je omzet per maand per klant en per product aflezen
  • De totale omzetten per maand en jaar aflezen
  • Je eigen omzetdoel invullen
  • Zien wat het gat is dat je nog moet dichten tot het eind van het jaar
  • Zelf, uiteraard voor eigen gebruik, naar wens Excelformules aanpassen, de tool is niet beveiligd

Opnieuw forecasten na ieder kwartaal

We raden je aan om na afloop van iedere maand de actuele maandcijfers in te vullen zodat je omzetplanning steeds nauwkeuriger wordt naarmate het jaar vordert. Ook adviseren we je om na afloop van ieder kwartaal de resterende maanden op klant- en productniveau opnieuw te forecasten. 

Het bepalen van je omzetdoel volgt op een prognose en naarmate je jezelf verder wilt uitdagen ligt je omzetdoel hoger dan deze omzetprognose. Hou het SMART om jezelf niet te ontmoedigen.

Omzetcoaching

Vind je het lastig om de omzetprognose helemaal zelf te maken? Of heb je hulp nodig bij het evalueren en bijsturen? Onze omzetcoaches zijn specialisten binnen het marketing- en verkoopvakgebied en helpen je graag! Door gebruik te maken van omzetcoaching behaal je meer rendement uit je eigen marketing- en verkoopinspanningen terwijl je kunt blijven doen waar je zelf het beste in bent.

Wij helpen je bij het behalen van jouw omzetdoelstellingen.

Forecast en target setting binnen een MKB bedrijf

Werk je binnen een MKB bedrijf dan wil de rest van de organisatie ook graag weten wat de omzetdoelen (targets) en verwachtingen (forecast) zijn zodat inkoop, planning, productie e.d. zich tijdig kunnen voorbereiden op de (toenemende) vraag en omgekeerd moet men kunnen anticiperen als de omzetprognose niet wordt gehaald. Dit proces vraagt om nauwe samenwerking tussen afdelingen, managers en medewerkers.

Het target setting proces kent soms een zogeheten top-down en soms een bottom-up proces van het stellen van targets. Waarbij de laatste vaak nauwkeuriger resultaten oplevert maar soms ook wat minder ambitieus zal zijn.

Onze omzetcoaches helpen MKB bedrijven bij het optimaliseren van het marketing- en verkoopprocessen. Een goede forecast- en target setting hoort daar ook bij.