Mijnverkooptips.nl - elke werkdag een Succesvol Verkopen Tip die jou helpt om je omzetdoelstellingen te halen, ABONNEREN.

31 januari 2018 - Vergroot je bereik op LinkedIn

Velen van jullie weten inmiddels wel dat "Sociaal Verkopen" een zeer effectieve manier is om klanten aan te trekken.

De verkoopmethodiek die ik zelf hanteer om klanten aan te trekken gaat uit van sociaal verkopen (on- en offline) en bestaat uit vijf pijlers;

1. Mijn persoonlijke merk, autoriteit en geloofwaardigheid
2. Mijn netwerk, mijn bereik
3. Het delen van waardevolle inzichten binnen mijn netwerk
4. Het bouwen van relaties en van vertrouwen
5. Een gestructureerd verkoop- en marketingproces

Klanten succesvoller maken is mijn drijfveer (Jouw omzetgroei, onze passie!).

Ik combineer bovenstaande met inbound marketing (pull technieken) bij het delen van waardevolle inzichten. Allemaal gebaseerd op wat mijn doelgroep aanspreekt en dus vanuit onze waardepropositie.

In de afgelopen tien maanden heeft deze methodiek mij gemiddeld acht nieuwe klanten per maand opgeleverd. 

De tweede pijler van deze methodiek - netwerk & bereik - is erg belangrijk en ik heb derhalve een sterke focus op het uitbouwen en vergroten van dit bereik. Ik richt mij op B2B en daarmee is LinkedIn voor mij een perfect platform.

Het grootste bereik tot op heden lag op 260.000 views met één bijdrage op LinkedIn.

GoLarge on LinkedIn concept

De afgelopen maanden heb ik veel getest en ben ik constant aan het schaven geweest aan mijn LinkedIn posts. De timing, de content, mensen proactief vragen te liken etc. 

Sinds enige tijd is er een groep mensen actief op LinkedIn onder de noemer GoLarge on LinkedIn met als doel een groter bereik te krijgen. In het kader van mijn voorgaande testen en vanuit natuurlijke nieuwsgierigheid heb ik me aangemeld bij de initiatiefnemer Ginger Lebbink. Ginger is directeur van een bouwbedrijf en heeft het concept als hobby bedacht vanuit een wiskundige benadering. 

Het initiatief werkt momenteel voor veel mensen heel goed. Ik zie sprongen van 500 views naar 5000 views en meer. Mocht je interesse hebben in een groter bereik, en als je de commitment hebt om je óók in te zetten voor het bereik van anderen en van het concept zelf, neem dan vooral eens contact op met Ginger Lebbink. Zijn posts kunnen je bijna niet ontgaan zijn. 

Blijkt het concept en de samenwerkingsvorm minder goed bij je te passen (het gaat immers uit van een wiskundige benadering en dat vereist o.a. discipline). Dan stop je er simpelweg weer mee. 

30 januari 2018 - Beurstips

Een van mijn gewaardeerde klanten en samenwerkingspartners staat komende week op een belangrijke beurs. Hoe kun je met minimale middelen het maximale uit je beursdeelname halen? Drie tips;

1. Ga niet in je beursstand wachten maar spreek mensen pro-actief aan. Spreek alleen maar met onbekenden en houd het kort – je wilt zoveel mogelijk mensen spreken.

2. Ga niet in standje 'directe verkoop' maar vraag waar de bezoekers naar op zoek zijn en hoe ze daarbij geholpen kunnen worden. Kwalificeer tijdens de beurs en volg daarna op.

3. Leads hoeven niet allemaal gebraden kippen te zijn. Laat bezoekers hun visitekaartjes achterlaten in ruil voor een plekje op je maillijst en met kans op een nader te bepalen "prijs".

Bonustip:

Doe iets ludieks om mensen naar je stand te trekken. Een foto booth, een verloting, een proeverij etc. Vorige week zag ik de stand van Capayable op de Webwinkel Vakdagen. Een biertap in een zeecontainer. Zo eenvoudig en doeltreffend kan het zijn.

Oh ja en zorg dat je een goed aanbod op papier hebt.

29 januari 2018 - Succesingrediënten van succesvolle verkopers

Enkele jaren geleden zag ik op Schiphol twee dames zitten in een NOC-NSF tenue. We wachtten op dezelfde vlucht en raakten aan de praat. Ze bleken op weg naar Mallorca voor een trainingskamp. Beide dames bleken zeilsters en ze trainden voor de Olympische Spelen. Ze wisten dat er slechts één kwalificatieplek beschikbaar was dus een van hen zou sowieso gaan afvallen. Misschien allebei wel.

Gedurende het gesprek vielen me een paar dingen op;

1. Ze hadden duidelijk doel
2. Ze waren ontzettend gemotiveerd
3. Ze bleven voortdurend werken aan het verbeteren van vaardigheden
4. Ze hadden een enorme discipline en structuur (trainingsschema, dieetschema, studieschema)

Toen ik terugkwam besprak ik de ontmoeting met mijn verkoopteam en gebruikte de lessen van deze dames om het team te helpen nog succesvoller te worden.

Ook op latere momenten in mijn carrière kreeg ik voortdurend de bevestiging dat er drie belangrijke succesingrediënten zijn als je een succesvolle verkoper wilt worden;

1. Je houding (simpelweg de beste willen zijn en niet opgeven)
2. Je vaardigheden (vanuit kennis en ervaring en permanente ontwikkeling)
3. Structuur in je werk (vanuit commerciële prioriteiten)

Daarnaast speelt de gunfactor een rol. Die kun je positief beïnvloeden met social selling.

26 januari 2018 - Claim je autoriteit met een boek

Wie van jullie heeft er een eigen boek geschreven? Bij mij is het tot op heden niet verder gekomen dan een werkboek (Succesvol Verkopen).

Heb je hier wel eens aan gedacht? Dan is dit het moment! Claim je autoriteit met een eigen boek.

Publiceer een boek. En verhoog je omzet! 

LIDWIEN JANSEN gaat het je leren! In samenwerking met Omzetcoach.nl geeft Lidwien Jansen op 19 februari een bijzondere workshop. 

Waarom een (e)boek?

Met een boek word je plotseling gezien als deskundige in je vakgebied. Je onderscheidt je volledig van je concurrenten. Met een boek trek je heel makkelijk klanten aan. Je hebt iedere keer iets weg te geven wat blijft. Een boek is het perfecte visitekaartje. En een geweldig tool in ONLINE marketing. 

Wat denk je dat een boek door jou geschreven met jouw prospects doet? En met jouzelf niet te vergeten?

Je leert: 
- waarover juist JIJ kunt schrijven. En waarom juist JIJ moet schrijven.
- wat de waarde is die JIJ kunt weggeven.
- het unieke wat jou onderscheidt van je collega's.
- een structuur voor je boek maken.
- hoe je je boek binnen 2 maanden gepubliceerd kunt hebben.
- hoe je je boek kunt inzetten voor marketingtools en platforms.
- hoe je gratis publiciteit kunt krijgen.

Je krijgt na afloop een werkboek mee waarmee je thuis aan de slag kunt. 

Simpel. Eenvoudig.En fundamenteel. 

Deze workshop is op maandag 19 februari. De kosten zijn 399,- (incl.BTW) als je je voor 31/1 inschrijft. Daarna 499,- (incl.BTW). Inclusief 1 uur online coaching gedurende 8 weken.

Het aantal plaatsen is beperkt, want Lidwien gaat persoonlijk met je aan de slag en zorgt dat jouw boek er komt. 

Wil je meer informatie mail dan even naar info@omzetcoach.nl en vermeld 'workshop eigen boek' dan neemt Lidwien contact met je op.

25 januari 2018 - Een schot voor open doel

Ik ben blij dat de Succesvol Verkopen Tips gelezen worden. Ook ontvang ik veel reacties.

Zo gaf een lezer op de tip van gisteren aan dat ik er naast zat met mijn voorbeeld. Zijn reactie op Linkedin luidde;

"Kunt u mij iets vertellen over ...is een gesloten vraag"

Uiteraard heb ik hierop gereageerd en mijn bedoeling met de vraag nader toegelicht. Hierop volgde een verdere dialoog en ook weer een tip van degene die de reactie had geplaatst. Prima want iedereen die meeleest heeft daar profijt van. 

En helemaal mooi, één van jullie reageerde vanmorgen in mijn mailbox met de volgende opmerking;

"Hoi Franck,
Ga je nog met echte tips komen? Nu zijn het schoten voor open doel. Iedere account manager zou dit tot zover MOETEN weten."


Mijn primaire reactie?  "Sh*t ik sla de plank mis. Ze vinden het niks. Zie je wel." 

En in tweede instantie dacht ik, wat zurig, "ja klopt misschien, maar over open doelen gesproken, missen veel verkopers eigenlijk niet vaak een schot voor open doel?"

Echter in derde instantie wist ik me te herpakken. Ik dacht: "Hé, leuk er komen reacties los". De reactie op LinkedIn leverde alvast 25 likes en 4 comments op met een bereik van bijna 2.000 views, dankjewel!

De tweede reactie prikkelde dusdanig dat ik direct de telefoon heb gepakt. Overigens niet voordat ik me had verdiept in de persoon en zijn business. Er werd opgenomen en er volgde een goed gesprek waarbij er waardevolle inzichten over en weer werden gedeeld. Aan het einde van het gesprek bleek dat een "klacht" omgezet was in een kans. Het gesprek ontwikkelde zich ook in een dusdanige richting dat er een vervolgafspraak is uitgekomen.

Feedback van klanten moet je koesteren. Betrokkenheid is zeer waardevol en als je het op de juiste manier gebruikt dan kun je er flink je voordeel mee doen.

Daarnaast zijn beide situaties een goed voorbeeld van het op de radar komen van je potentiële klant via het delen van waardevolle inzichten. Eerste stappen naar het opbouwen van een relatie en het creëren van vertrouwen om ooit zaken te gaan doen met elkaar.

Dit lijkt toeval? Maar dat is het niet! De LinkedIn post waarin veel mensen zich hebben aangemeld voor Mijnverkooptips had bijna 80.000 views en leverde bijna 300 aanmeldingen op. Uiteraard heb ik deze post bewust geplaatst. Een eerdere post die ik op dezelfde manier had opgebouwd, maar voor een andere maillijst, leverde zelfs 260.000 views en 750 inschrijvingen op.

Mijn verkoopstrategie is erop gebaseerd dat potentiële klanten naar mij toekomen. Dit verhoogt mijn verkoopeffectiviteit dusdanig dat ik minder tijd kwijt ben aan acquisitie en meer tijd heb voor mijn dienstverlening naar de klant. 

Op dit moment komt het grootste deel van mijn omzet direct of indirect uit social selling.

Nog niet overtuigd van de kracht van deze methodiek? Kijk eens naar deze post.

Sandra vraagt hier om hulp en krijgt 200 reacties op LinkedIn. Haar bericht is ruim 53.000 keer bekeken. Stel je eens voor dat je dit proces kunt omdraaien en dat het geen verkopers zijn die haar benaderen maar potentiële kopers?

Ik kan je laten zien dat dit werkt.

Ook voor jouw business. 

Geen magische sales funnel trouwens maar gestructureerd en klantgericht werken met behulp van marketing pull technieken en het benutten van sociale media.

Nieuwsgierig geworden? Volg de Succesvol Verkopen Workshop waarbij we op een praktijkgerichte manier een bewezen effectieve methodiek delen om klanten aan te trekken. Deze worden gehouden in Voorschoten en zijn van 18:30 tot 21:30. Er zijn nog plekken beschikbaar maar vol is helaas vol. Tijdelijk van 110,- ex btw voor 89,- ex btw per persoon inclusief koffie, fris en wat lekkers.

Have fun!

24 januari 2018 - Luisteren is beter dan praten

Succesvolle verkopers onderscheiden zich door te luisteren. Het stellen van vragen is een kunst op zich. Open vragen nodigen de klant uit om te vertellen wat er speelt binnen zijn/haar werkveld.

Door de bank genomen zou de klant 80% van de tijd aan het woord moeten zijn en toon jij oprechte interesse. 

Een goede vraag is bijvoorbeeld: "kunt u me iets vertellen over....", vervolgens koppel je dit aan het onderwerp waarover je meer wilt weten zoals de omstandigheden waarmee jouw gesprekspartner te maken heeft. Op die manier achterhaal je de informatie die je nodig hebt om naar de volgende fase van het verkoopgesprek te kunnen komen; de moeilijkheden die de klant ervaart. Stap voor stap werk je toe naar de door de klant voorgestelde oplossing en kun je met je waardepropositie komen.

23 januari 2018 - Aan het einde van de werkdag

Soms wil het even niet lukken met de opvolging van een bepaalde offerte. Of je krijgt gedurende de werkdag elke keer te horen dat degene die gaat over jouw dienstverlening in bespreking zit of het druk heeft.

Zeker wanneer je je op kleinere bedrijven richt dan is het de moeite waard om eens heel laat op de dag te bellen. Zo net voor of na 18 uur. Waarom? Grote kans dat je de ondernemer/eigenaar zelf aan de lijn krijgt en op basis van waarde jouw product of dienst alsnog kunt verkopen.

22 januari 2018 - De 5 P's van verkoop

De 5 P's van verkoop zijn een ezelsbruggetje om een van de belangrijkste zaken in het verkoopproces niet te onderschatten. Voorbereiding.

Kom nooit onvoorbereid op een afspraak en bel ook nooit onvoorbereid een potentiële klant. Het straalt desinteresse uit als je niets weet over een bedrijf of contactpersoon en de website niet eens even hebt bekeken. Klanten haken teleurgesteld af.

Het voorbereiden hoeft tegenwoordig niet veel tijd te kosten en kan juist handige inzichten bieden en aanknopingspunten geven voor je verkoopgesprek.

Daar komen ze;

- Proper
- Preparartion
- Prevents
- Poor
- Performance
​​​​​

19 januari 2018 - Pak de telefoon

Op social media zoals LinkedIn kun je dagelijks nieuwe connecties aangaan. Hoe onderhoud je je netwerk? Hoe kun je nieuwe connecties wat beter leren kennen?

Pak de telefoon eens op en bel deze week elke dag één nieuw contact!

Ik deed het deze week en belde met vier mensen die ik nog nooit eerder sprak en die zich recent aan hebben gemeld bij Mijnverkooptips.nl.

Wat kwam er uit deze gesprekken?

1. Iedereen waardeerde het gesprek

2. Van beide kanten zijn waardevolle inzichten gedeeld

3. Uit alle gesprekken is een vervolgafspraak gekomen

Is bellen "niet je ding" stap dan eens uit je comfortzone en lees vóórdat je belt deze tips; 

1. Bereid je voor - lees het profiel even door en bekijk iemand's website, probeer de gemeenschappelijkheid in kaart te brengen en maak een link naar jouw business waar je wat vragen over kunt stellen

2. Stel een doel, wat wil je bereiken met je telefoontje

3. Stel je duidelijk voor en geef aan waarom je belt 

4. Stel open vragen en luister aandachtig

5. Voer geen verkoopgesprek maar maak een start met het opbouwen van een relatie, deel wat relevante inzichten vanuit je eigen perpectief

Meer lezen in het artikel "Bellen is niet echt mijn ding, dus..." op LinkedIn.

Have fun! 

18 januari 2018 - Doe je dit nog niet?

Elke dag melden zich spontaan nieuwe potentiële klanten bij mij. Ik heb sinds de oprichting van Omzetcoach.nl nog geen dag aan koude acquisitie gedaan.

Tijdens onze social selling workshops deel ik EXACT welke strategie ik toepas, welke tools ik gebruik en welke technieken ik inzet om klanten aan te trekken.

Ik deel hoe ik 1.000.000 views kreeg met mijn LinkedIn posts en waarom ik bijna 1.000 aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief kreeg met één LinkedIn post en hoe jij deze aanpak ook kunt gebruiken. In 2018 gaan mijn views verdubbelen en ik laat zien met welke succesformule.

Ik deel hoe ik met één post 10.000 euro verdiende.

Ik deel hoe ik op één dag waardevolle gesprekken kon regelen voor 1.000 potentiële klanten (niets is onmogelijk). 

Als je aan de slag gaat met social selling dan kennen de meest gehanteerde definities vier pijlers. Ik ga een stap verder en deel welke vijfde pijler ik hanteer en hoe deze voor mij het belangrijke verschil maakt.

Een introductie tot social selling staat beschreven in dit artikel en in het werkboek Succesvol Verkopen dat je kunt downloaden op Omzetcoach.nl.

17 januari 2018 - Omzetkansen managen, de ruggegraat van je business

Mensen die me wat langer kennen weten dat ik het bij DHL vaak herhaalde. Het managen van je omzetkansen is "the backbone of your business".

Feitelijk alles wat je als verkoper of ondernemer vanuit commercieel perspectief doet heeft maar één doel. Het behalen van je omzetdoelstellingen.

Het vastleggen én opvolgen van omzetkansen in een pijplijn is cruciaal. Er zijn talloze goede Sales CRM systemen die dit proces ondersteunen. Salesforce, Teamleader, Pipedrive, Perfectview. Stuk voor stuk prima te gebruiken. 

Ik heb zelf een voorkeur voor Hubspot Sales CRM simpelweg omdat het goed, intuïtief én kosteloos is.

Gebruik je nog geen Sales CRM systeem dan raad ik je aan hiermee te starten. Ik help regelmatig klanten met het inrichten en in gebruik nemen van een van bovenstaande systemen. Met één omzetcoachsessie staat jouw basis en kun je verder werken aan je eigen succes.

16 januari 2018 Zo haal je méér uit je verkoopgesprekken

Wat zijn enkele kenmerken van een succesvol verkoopgesprek?

1. De verkoper luistert en stelt vragen vanuit oprechte interesse
2. Er is sprake van een balans 80/20 (koper praat 80%)
3. Door de juiste vragen te stellen laat je de koper enkele moeilijkheden benoemen
4. De verkoper luistert, vat samen en vraagt door naar de effecten van deze moeilijkheden
5. De verkoper weet de klant te bewegen tot het benoemen van een toekomstvisie

Op basis van deze toekomstvisie die overduidelijk uit de koker van de potentiële klant komt kan de verkoper met zijn waardepropositie komen.

Een goede conversie ligt, afhankelijk van je product en propositie, normaliter niet onder de 35% à 50%. Succesvolle verkopers onderscheiden zich door een hogere conversie.

15 januari De KASSA! methode voor groei van je omzet

De meeste ondernemers zijn gebaat bij het verhogen van hun omzet en het behalen van een zo goed mogelijk rendement. De KASSA! methode helpt ondernemers om meer rendement uit hun verkoopinspanningen te halen.

Investeren in een methode om je rendement te verhogen helpt je om effectiever met je tijd om te gaan en slimmer gebruik te maken van de middelen die je ter beschikking hebt.

Bouw je eigen gestructureerde marketing- en verkoopproces op volgens de KASSA! methode en werk daarmee voor jezelf aan een duurzame inkomstenstroom. Lees verder....

12 januari 2018 The money is in the list

Het gebruik van e-mail marketing is nog steeds een prima manier om contact met bestaande en nieuwe relaties te onderhouden én te ontwikkelen.

Hoe bouw je een maillijst? Meestal doe je dit met het verzamelen van e-mailadressen via contactformulieren of pop-ups. Ook kun je adresbestanden aankopen.

Echter er is een manier om snel en zonder kosten veel nieuwe contacten te krijgen.

In de afgelopen drie maanden hebben mijn collega's en ik drie keer een LInkedIn post gemaakt en daarmee in totaal 4400 nieuwe inschrijvingen op onze maillijsten gekregen. Het aantal views op LinkedIn stijgt momenteel al boven de een miljoen uit.

Deze post had bijvoorbeeld 260.000 views en ruim 750 inschrijvingen. Dit zijn de criteria die we hanteren om tot een dergelijke post te komen (de succesformule).

11 januari 2018 Mag het ietsje méér zijn? Wat kunnen ondernemers leren van de slager

Wie herkent het niet? Bij de slager is het een standaard uitspraak; “mag het ietsje méér zijn?” Deep selling in de retail noemen we dat. Méér verkopen van hetzelfde product aan dezelfde klant. Ook de bekende aanbieding, ‘drie halen twee betalen’, is daar een mooi voorbeeld van. Als ondernemer heb je natuurlijk ook zulke aanbiedingen, toch? Want als je eenmaal een klant in je (web)winkel hebt dan is het uiteraard in jouw belang dat er aan de kassa een zo hoog mogelijk bedrag wordt afgerekend.....lees meer

10 januari 2018 Tien tips om je telefonische verkoopgesprekken effectiever te maken

Ken je dat? Je hangt de telefoon op en denkt: “dat had ik anders moeten doen’”. Hoe bereid je je goed voor op dat belangrijke telefonische verkoopgesprek? Tien tips van een Telesales specialist om je gesprekken effectiever te maken.....lees meer



© 2017 De Verkoopmaatschappij