Mijnverkooptips.nl - elke werkdag een Succesvol Verkopen Tip die jou helpt om je omzetdoelstellingen te halen, ABONNEREN.

28 februari 2018 - De Social Selling Index wijst je de weg naar meer klanten

Probeer jij al op een effectieve manier klanten aan te trekken via "sociaal verkopen"?

Social selling (www.sociaalverkopen.nl) geldt als dé meest succesvolle verkoopmethode van dit moment.

Door gebruik te maken van aantrekkingskracht (marketing pull technieken) kom je in contact met de juiste doelgroep die ook écht interesse heeft in jouw diensten.

De pijlers van social selling volgens LinkedIn zijn;

- je eigen merk
- in contact komen met de juiste doelgroep
- delen van waardevolle inzichten
- bouwen van relaties

Ik heb hier zelf nog een vijfde pijler aan toegevoegd namelijke een gestructureerd verkoopproces.

Wil je meer weten over de kracht van social selling en hoe dit jou kan helpen aan meer klanten lees dan dit artikel.

SSI

Een handig hulpmiddel vormt de Social Selling Index van LinkedIn. Dit tool geeft jouw een score (maximaal 25 punten) op iedere pijler van social selling.

Deze score geeft jou een beeld van je verbeterpotentieel. Een hoge score is uiteraard geen doel op zich. De SSI stimuleert effectief gedrag passend bij een succesvolle social selling strategie. Bekijk hier je eigen SSI score!

Door op de tekst van de balkjes te klikken krijg je tips wat je kunt doen om je te ontwikkelen en het wijst je daarmee de weg naar meer klanten.

Als je het leuk vindt kun je aan deze discussie op LinkedIn meedoen en je SSI daar delen met elkaar en tips uitwisselen.


27 februari 2018 - Geef méér aan je netwerk

Geven aan je netwerk loont. 

Geven kan op verschillende manieren;

- Je kunt kennis en expertise delen
- Je kunt mensen verbinden
- Je kunt iets voor je netwerk organiseren

Soms hoor of zie je iets waarvan je denkt dat dit handige informatie kan zijn voor iemand binnen je netwerk. Dat soort "tips" worden vaak enorm gewaardeerd.

Samen met 60 zelfstandig professionals ben ik lid van Mijnverkoopteam.nl een samenwerking met als doel een aantal MKB bedrijven te helpen aan meer klanten in ruil voor een eerlijke commissievergoeding.

Het principe dat we hierbij hanteren is dat de producten en diensten van de MKB opdrachtgevers B2B moeten zijn en iets leuks of waardevols moet zijn voor ons netwerk. Op die manier kun je de dienst als tip onder de aandacht brengen en krijg je naast waardering van je netwerk ook een leuke commissie voor elke geslaagde transactie.

Op dit moment maken een paar bijzondere bedrijven gebruik van dit netwerk zoals Wild Hitradio, KWIK (Events), Foodtruck Festival Rrrollend en Free2Fly (gratis vliegtickets).

Kun jij iemand in je netwerk een plezier doen met een tip over samenwerking met Rrrollend, 144 radiocommercials voor 1560,- of een actie met gratis vliegtickets word dan lid van Mijnverkoopteam.nl (kosteloos en vrijblijvend).

Je krijgt dan toegang tot alle verkoopbriefings en kunt direct waarde toevoegen aan je netwerk!

26 februari 2018 - In 15 minuten een verkoop- en marketingplan

Goed nieuws voor zelfstandig professionals zoals coaches, adviseurs, therapeuten, trainers en specialisten. 

Met de kosteloze ZZP Omzetscan krijg je snel en eenvoudig een commercieel plan van aanpak.

De ZZP Omzetscan is een self assessment in Excell en geeft jou aan de hand van een aantal vragen een goed beeld van je verbeter- en ontwikkelpunten. Waar laat jij kansen liggen om méér klanten te werven of je omzet te laten groeien? 

De antwoorden vertalen zich simpel in de kleuren groen, oranje of rood en aan de hand van de oranje en rode antwoorden heb je direct een plan van aanpak voor jezelf. 

Download de ZZP Omzetscan.

23 februari 2018 - Vakantie is perfect moment voor acquisitie

Deze week en komende week staat een groot deel van Nederland op de lange latten, beleeft samen met de familie een weekje vakantie richting de zon of geniet in eigen land.

Wanneer je contact zoekt met (potentiële) klanten dan krijg je regelmatig te horen dat je beter volgende week kunt terugbellen.

In het algemeen is het overal rustiger.

Als jij gewoon wél aan het werk bent ben je wellicht geneigd om je administratie eens bij te werken of om het ook eens wat rustiger aan te doen, er is toch niemand bereikbaar.

Onderscheiden van de rest, en van de concurrentie

Ik geloof in een tegenovergestelde beweging. Juist op dit soort momenten geef ik extra gas. Ik benader méér prospects en als gevolg offreer ik ook meer. Ik focus ook expliciet op prospects waarvan ik weet dat ze zaken doen met een concurrent.

Mijn ervaring is dat de mensen die wél aan het werk zijn in vakantieweken meer open staan voor een goed gesprek en tijd hebben voor een afspraak. Daarnaast merk ik dat mijn concurrenten met hun administratie bezig zijn of op de lange latten staan, vrij veld dus!

Het grappige is dat als je in een transactionele markt opereert, zoals ik jarenlang gewend ben bij DHL, je met dit soort acties je concurrent ook ná zijn vakantie hindert in zijn acquisitie. Immers niet elke klant zal zonder slag of stoot switchen van leverancier en geeft de bestaande leverancier de kans om te offreren. Dus terwijl de concurrent bezig is met het behouden van zijn huidige klanten ben jij alweer aan het praten met de rest van zijn klanten.

22 februari 2018 - Het voordeel van een LinkedIn bedrijfsprofiel

Op LinkedIn werken de meeste mensen die ik ken actief met een persoonlijk profiel. Ondernemers en verkopers maken steeds meer de omslag van een online CV naar een klantaantrekkelijk profiel.

Waarom zou je daarnaast ook werken met een bedrijfsprofiel op LinkedIn?

Tijdens mijn werk voor DHL was ik verantwoordelijk voor het bedrijfsprofiel van DHL Global Forwarding. Dat profiel heeft momenteel 17.828 volgers en toen ik het aanmaakte 11 maanden geleden begonnen we met NUL. Met gemiddeld 15 posts per maand is dit bereik opgebouwd. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat grote instellingen en bedrijven sneller volgers krijgen vanuit hun eigen medewerkers. 

Iedere medewerker die op LinkedIn zijn CV koppelt aan de werkgever ziet updates op zijn tijdlijn. Hierdoor zal hij sneller likes en comments geven en zien dus meer potentiële klanten het bedrijfsprofiel.

Volgers krijg je alleen door waardevolle content te plaatsen voor je doelgroep. Door vanuit je privé account de updates van het bedrijfsprofiel te liken zien jouw connecties je je bedrijfsprofiel op hun tijdlijn.

Voordeel van volgers op een  bedrijfsprofiel

- Zichtbare betrokkenheid met jouw bedrijf vanuit je doelgroep
- Een extra communicatiekanaal
- Inzicht in wat je klant beweegt
- Extra statistieken over bezoekfrequentie aan je pagina
- Informatie over functies van je volgers en cijfers over hun betrokkenheid

Tot slot krijg je door het aanmaken van een bedrijfsprofiel de mogelijkheid een logo te uploaden dat zichtbaar wordt bij je eigen werkervaring in je LinkedIn CV.

Volg jij Omzetcoach.nl eigenlijk al op LinkedIn en Facebook? Volg ons en mis vanaf nu geen enkele tip of waardevol inzicht meer!

Heb je hulp nodig bij het aanmaken van je bedrijfsprofiel schroom dan niet om contact op te nemen! We helpen graag.


21 februari 2018 - Hiermee trek je meer klanten aan

Positieve aanbevelingen van klanten zullen jou helpen om meer klanten aan te trekken. Zogeheten "testimonials" zijn om die reden enorm waardevol.

Je kunt testimonials gebruiken om je waardepropositie te ondersteunen bijvoorbeeld bij besprekingen met (potentiële) klanten, in offertes, brochures, promotiematerialen en op je website of mailings.

Ik ben dan ook blij verrast met elke positieve aanbeveling. Deze week kreeg ik er maar liefst meerdere.

Een aanbeveling op LinkedIn is extra waardevol omdat deze blijvend jouw professionaliteit en toegevoegde waarde kan bevestigen en daarmee helpt om jouw persoonlijke merk te bouwen.

Een goed bruikbare testimonial geeft aan met welk probleem de klant bij je kwam, wat je hebt gedaan om de klant te helpen en tot welk voordeel voor de klant jouw hulp heeft geleidt. 

Spontane aanbevelingen zijn geweldig en je kunt je klanten natuurlijk ook pro-actief om een aanbeveling vragen als je denkt dat je goed werk hebt geleverd.

Deze twee aanbevelingen ontving ik de afgelopen dagen, hier ben ik zeer dankbaar voor! Het leuke is dat in de onderste aanbeveling ook twee goede relaties in het zonnetje worden gezet en die deel ik dan ook graag met jullie. 

20 februari 2018 - Hét geheim van succesvolle verkopers

Enkele jaren geleden was ik aanwezig bij de prestigieuze Sales Champions Club van DHL Express. Tijdens dit jaarlijkse evenement voor de honderd beste sales- en account managers ter wereld sprak ik met enkele meervoudige winnaars.

Wat ik me afvroeg was hoe het mogelijk is dat uit tienduizenden verkopers juist deze mensen het voor elkaar kregen om méérdere keren tot de top-100 te behoren.

Dit waren hun antwoorden;

- positieve mindset
- discipline
- bouw aan duurzame relaties
- doe meer dan wat je belooft
- wees enthousiast en zorg voor goede energie
- zorg voor een goede coach of mentor
- bouw constant aan je netwerk
- werk met passie en liefde voor je klant en jezelf
- werk samen en deel successen met elkaar
- zoek altijd naar inspiratie
- blijf jezelf ontwikkelen

Wil jij net als deze winnaars op je eigen podium staan? 

Creëer je eigen succes, investeer in jezelf!

Volgende week woensdag ga ik persoonlijk met enkele deelnemers op een intensieve wijze aan de slag om in één dag hun eigen verkoopeffectiviteit significant te vergroten. Zij houden na de training meer tijd en geld over om met hun échte passie bezig te zijn doordat hun conversie op verkoopgesprekken drastisch gaat verbeteren.

Deze training heb ik gegeven aan deelnemers uit tientallen landen en hiermee zijn bewezen en aantoonbare successen behaald.

Wil jij dat ook?

28 februari en 29 maart van 9-16 in Voorschoten;

"Succesvol Verkoper In Een Dag"

Op een zeer praktijkgerichte wijze ga je aan de slag met;

- de meeste effectieve verkoopmethodiek die er bestaat
- verkopen op waarde waardoor weerstand vermindert
- rollenspel en verkoopcase voor je eigen droomklant

Lesmateriaal, lunch en een certificaat van deelname zijn inbegrepen.

Normaal gesproken kost deze training 495,- ex btw maar voor de trouwe lezers van de Succesvol Verkopen Tips heb ik tijdelijk een zeer waardevol aanbod.

Jouw investering?

Zeven uur training, wat reistijd en 295,- ex btw voor de snelle beslissers.

19 februari 2018 - Gisteren was mijn trouwdag

Gisteren was ik op de kop af 19 jaar getrouwd met Marleen. We werden als eerste gefeliciteerd door Facebook. Gezellig....

Één voordeel, je eigen trouwdag vergeten is niet meer mogelijk.

In deze tijden van sociaal verkopen, big data en marketingsautomatisering zou je verwachten dat bedrijven veel vaker gebruik maken van data om hun klanten te feliciteren.

Bijvoorbeeld op je verjaardag, bij een jubileum of om de dag te vieren dat je je eerste bestelling deed zoveel jaar geleden. Veel bedrijven doen helemaal niets met de gegevens die ze hebben en waarmee ze hun klanten zouden kunnen verrassen!

Wat kun jij met marketinginformatie doen om klanten positief te verrassen?

16 februari 2018 - Ga je je omzetdoelstelling halen?

Het is vrijdag 16 februari en de maand is alweer over de helft heen. Tegen deze tijd zou je goed zicht moeten hebben op het behalen van je omzetdoelstellingen voor de komende tijd.

Lig je op schema? Wat kun je doen om bij te sturen?

Om verrassingen te voorkomen is het handig om structureel aandacht te besteden aan evaluatie en bijsturing.

Lees hier meer over het praktisch toepassen van een proces van "planten naar plannen" zodat je duurzaam kunt oogsten en zo de voorspelbaarheid van toekomstige omzet vergroot. 

15 februari 2018 - Zakendoen aan de bar

Zakendoen kan op vele manieren, via direct marketing, social media, internet, telefoon, chat en andere moderne technologieën.

Maar iedereen weet dat bij deals en onderhandelingen die minder transactioneel zijn de klant het liefst met je om de tafel gaat en jij als verkoper of ondernemer natuurlijk ook.

Regelmatig hoor ik mensen zeggen "de beste deals sluit ik vaak aan de bar". Hiermee doelend op informele gelegenheden om klanten beter te leren kennen en aan relaties te werken. Ik herken dit zonder meer, bij DHL nodigden we klanten regelmatig uit om naar onze operationele processen te komen kijken. Gecombineerd met een hapje en drankje, altijd leuke avonden!

Hospitality staat steeds vaker onder druk vanwege gedragsregels rondom het aannemen van geschenken en anti-smeergeld- en anti-corruptierichtlijnen. Echter er is nog steeds ruimte om eens iets informeels en gezelligs voor je klanten te organiseren.

Rrrollend Foodtruck Festivals speelt hier handig op in door bij haar 20 edities door heel Nederland bedrijven de mogelijkheid te bieden een eigen bedrijfsborrel te combineren met deze events. Je kunt zelfs je eigen Rrrollend Festival organiseren voor een besloten zakelijk evenement. 

Dan rrrollen de deals vanzelf binnen! 

Hier vind je het overzicht van steden die Rrrollend in 2018 aandoet.

14 februari 2018 - Succesvol Verkopen Waardepropositie

Het succesvol toepassen van een waardepropositie helpt je om de klant van jou te laten kopen in plaats van dat jij moet verkopen. Misschien kunnen we nog beter spreken van de "Succesvol Kopen Waardepropositie".

In de basis zullen al je offertes en voorstellen de elementen van je waardepropositie moeten bevatten als je wilt dat je klant;

- met minder of geen bezwaren komt 
- minder weerstand heeft tegen de voorgestelde oplossing
- snapt wat jouw product of dienstverlening voor hem/haar betekent

Ook content op bijvoorbeeld sociale media baseer je in de regel niet op je product of dienst maar op het voordeel voor de klant.

Ik heb hier de definitie en elementen van de Succesvol Verkopen Waardepropositie nog eens voor je op een rijtje gezet. 

Oefening baart kunst! Je kunt overigens voor je standaard dienstverlening alvast stap 1 en 2 uitschrijven. In het gesprek met een specifieke klant hoef je dan alleen nog stap 3 in te vullen.

Je gebruikt de Succesvol Verkopen Waardepropositie in de zogeheten "Bewegen" fase van het verkoopproces en baseer deze op de gewenste oplossing die de klant zelf aandraagt (dit zorgt voor nog meer draagvlak bij de klant). 

In het Succesvol Verkopen werkboek deel 4 vind je meer uitleg over de "Bewegen" fase. 

13 februari 2018 - Vertrouw nooit iemand die niet drinkt

Tijdens één van mijn reizen voor DHL sprak ik met een sympathieke maar wat gesloten sales manager in een van de voormalige Sovjet Republieken.

Ik werkte met hem aan het optimaliseren van de verkoopeffectiviteit van zijn team. 

Tijdens de observaties viel me op dat de manager alles van zijn teamleden controleerde. Er ging geen offerte de deur uit zonder zijn goedkeuring. Dit verstoorde het proces, klanten moesten te lang wachten op hun offertes en teamleden raakten gefrustreerd.

Tijdens de evaluatie besprak ik dit met hem en hij erkende deze gang van zaken. Zijn verklaring lag volgens hem in de Sovjettijd. Hij had daar vooral geleerd nooit iemand te vertrouwen. En wie je al helemaal nooit moest vertrouwen volgens hem waren de mensen die niet drinken.

De sales manager en zijn team kwamen uiteindelijk tot afspraken om het proces te versnellen. Hij zou meer vertrouwen gaan uitstralen naar zijn team en wat van zijn verantwoordelijkheden gaan delegeren.

Eind goed al goed? Nog niet helemaal!

's Avonds tijdens het gezamenlijke diner wilde de sales manager mij aan de Wodka krijgen maar moest ik uiteindelijk bekennen dat ik niet dronk. Niet zo handig als je veel op reis bent trouwens.

Hij keek me aan en we wisten allebei wat hij dacht, waarop hij uitsprak "behalve jij dan Franck". En hij vertelde me die avond de prachtigste persoonlijke verhalen.

12 februari 2018 - Daarom willen mensen meer connecties op LinkedIn

Waarom zou je heel veel connecties op LinkedIn willen hebben? Waarom roepen mensen op om te connecten via #letsconnect, #LION en #GLLI? Dit is de echte reden;

1. Veel connecties betekent een groot bereik. Ter illustratie, ik betaalde afgelopen week ruim 12 euro aan facebook om 337 mensen te bereiken. Met één goede publicatie op LinkedIn bereik je kosteloos duizenden mensen.

2. Als je veel connecties hebt is de kans groot dat je meer likes en comments op je berichten krijgt. 

3. Wanneer je meer likes en comments op je berichten krijgt geeft LinkedIn je meer views.

4. Wanneer jij een bepaalde doelgroep wil bereiken (klanten, potentiële medewerkers, samenwerkingspartners etc) dan stel je een bericht op met aantrekkelijke "content" - iets wat waardevol is voor je doelgroep - en Linkedin doet de rest.

5. Door middel van je vele connecties bereik je nu je doelgroep. Het kan je leads en klanten opleveren.

Voor mij heeft dit de afgelopen maanden in ieder geval een aantal stagiaires, samenwerkingspartners én klanten opgeleverd. En mijn netwerk waardeert mijn bijdragen.

Doe mee aan de discussie op LinkedIn en laat iets waardevols achter voor je doelgroep.

9 februari 2018 - Zo laat je LinkedIn voor je werken

Stel je wilt méér klanten en méér omzet en bent op zoek naar manieren om op de radar te komen van potentiële klanten. 

Als je dan ook nog een beperkt budget hebt en een relatief lage naamsbekendheid geniet dan kan het inzetten van social media een goed alternatief zijn.

Ik geef een voorbeeld van het experimenteel inzetten van LinkedIn en het positieve en negatieve effect daarvan op mij en mijn bedrijf.

Drie dagen geleden plaatste ik een kritische en prikkelende kanttekening bij de enorme volatiliteit van Bitcoin als bijdrage op LinkedIn. Kritisch en prikkelend zijn op een hype dat lokt reacties uit. Inmiddels gaat de post richting 45.000 views en kreeg de post 110 likes en 43 reacties. Hiermee is het mijn op vijf na best bekeken post ooit.

Voordelen

- Geheel kosteloos bereik en aandacht, ter indicatie bij Facebook zou een dergelijk betaald bereik al snel tussen de 500,- en 1000,- euro kosten 

- Ik bereik mijn doelgroep. De meeste lezers zijn verkopers (3.200) gevolgd door ondernemers (1.952) dit kun je afleiden uit de statistieken die LinkedIn geeft

- Uit de post zijn inmiddels een aantal interessante vervolgcontacten ontstaan. 

- Door verschillende mensen wordt gereageerd op de naam omzetcoach en wordt de naam expliciet genoemd. Dit draagt bij aan het opbouwen van naamsbekendheid

Nadelen

- Wie prikkelt kan prikkeling terugverwachten. Sommige reacties zijn vrij aanvallend en persoonlijk, onderschat dit niet.

- Je moet soms een dikke huid hebben op social media en niet overal op in willen gaan, enkele reacties dragen niet direct bij aan het imago dat ik met omzetcoach wil neerzetten maar ik heb ook niet de illusie dat ik heel Nederland zal aanspreken met mijn concept

Doel

Deze bijdrage op LinkedIn plaatste ik met voorbedachte rade louter om een maximaal bereik te creëren. Ik had als doel gesteld 35.000 views in drie dagen, het werden er meer. Ik heb zelfs extra reacties aangewakkerd door met een geautomatiseerd systeem (Dux-Soup chrome extension) enkele honderden profielen van cryptovaluta experts te bekijken.

Wil je dit zelf in gaan zetten? Wees je dan bewust van de risico's en nadelen, en als je voor een grotere organisatie werkt je te maken kunt hebben met social media richtlijnen. 

Werk je voor jezelf en zie je hier voordelen in denk dan eens aan de volgende mogelijkheden om reacties te krijgen van lezers en daarmee je bereik te vergroten;

- Resultaten van een voor jouw doelgroep relevant en waardevol onderzoek publiceren

- Reageren op iets uit het nieuws wat jouw doelgroep zou kunnen aanspreken

- Een stelling plaatsen die relevant is voor je doelgroep en om reactie vragen

- Nieuwsgierigheid opwekken, iets aanbieden wat van waarde kan zijn voor je doelgroep en om een comment vragen als ze het willen hebben (denk aan de bijdrage van de Succesvol Verkopen Tips die haalt inmiddels 120.000 views alleen al in 2018)

Probeer vooral dingen uit en trek je eigen plan. In 2017 heb ik op deze manier ruim 1.000.000 views gegenereerd. Voor 2018 staat mijn doelstelling op 2.500.000 views. Inmiddels komt het grootste deel van mijn business voort uit het gebruik van LinkedIn en andere netwerkmogelijkheden. 


8 februari 2018 - Wat is je doel eigenlijk?

Als je geen doel stelt kun je deze ook niet behalen. Klinkt als een open deur maar helaas heb ik hier met grote regelmaat mee te maken. 

Ik luister regelmatig mee met verkoopgesprekken en achteraf geef ik dan feedback. Ik vraag wat het doel was van het gesprek en vaak wordt dan slechts een subdoel benoemd zoals; het maken van een vervolgafspraak, een offerte uit kunnen brengen, een toelichting geven etc. 

Het échte doel blijft vaak onduidelijk. 

Zorg dat je vóórdat je een gesprek ingaat je doel zo helder en duidelijk mogelijk hebt geformuleerd én dat deze aansluit bij je commerciële doelstelling. 

Een helder doel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden).

Een goed voorbeeld is: "Mijn doel is om deze prospect per 1 maart 2018 klant te laten worden van ons bedrijf door hem product y te verkopen tegen prijs x".

Zo kun je achteraf ook goed evalueren of je je doel hebt bereikt en wat je kunt doen om bij te sturen.

7 februari 2018 - Een succesvolle start van je eigen bedrijf

Ik kwam een post op LinkedIn tegen van Levi die twijfelde of het iets voor hem zou zijn om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Hij vroeg om tips van mensen die vanuit loondienst zijn gaan ondernemen.

Ik besloot contact met hem op te nemen en er volgde een interessant gesprek waaruit een enorme betrokkenheid bleek richting de huidige werkgever. Indien die betrokkenheid niet herkend of gewaardeerd wordt dan zou het inderdaad tijd kunnen zijn voor iets nieuws.

De stap richting ondernemerschap zet je echter niet zomaar. Om je te oriënteren op een succesvolle start óf wanneer je net bent gestart en nog met het fundament bezig bent zijn er diverse startersdagen in het land waar je waardevolle inzichten kunt opdoen.

Op 15 februari is er in Voorschoten een regionale startersavond met drie sprekers waar ondergetekende er één van is. Voor een succesvolle start van je eigen bedrijf. Er zijn nog 7 van de 35 vrijkaarten beschikbaar dus wacht niet te lang met aanmelden. 

En op 14 maart is er een Leiden een startersavond waar we met Omzetcoach.nl ook aanwezig zullen zijn. Wellicht tot dan? Voor beide avonden geldt gratis entree.

6 februari 2018 - Pak eens wat vaker de telefoon

Hoeveel potentiële klanten bel jij elke dag? Ik kan je verzekeren dat je je positief kunt onderscheiden van minder actieve ondernemers en verkopers door vaker met je klanten en prospects te bellen. 

Ten eerste is bellen goedkoop en productief. Als je gemiddeld 10 klanten per dag spreekt via de telefoon heb je aan het einde van het jaar bijna 2500 kwalitatief hoogwaardige verkoopgesprekken gevoerd. Reken maar uit wat je met 20 of meer telefoontjes per dag kunt bereiken.

Ten tweede wordt persoonlijk contact zeer gewaardeerd. Zeker als je de moeite neemt om je vooraf een beetje te verdiepen in de klant door bijvoorbeeld website en LinkedIn te bestuderen.

Het beste is om een eerste contact te leggen via social media en vervolgens een opvolging per telefoon te plannen. 

Binnenkort organiseert Omzetcoach.nl een gezamenlijke beldag. Inclusief kick-off en coaching on the job. Heb je interesse stuur dan even een berichtje.

5 februari 2018 - Zo verzilver je méér offertes

Een hogere conversie realiseren uit je lopende offertes. Hoe doe je dat? 

In de basis zijn er drie dingen die je gaan helpen om méér offertes te verzilveren.

1. Verstuur de offerte op tijd, liefst direct na je verkoopgesprek, én volg deze op tijd op. Dat klinkt heel logisch maar de afgelopen 20 jaar heb ik vaak gezien dat verkopers en ondernemers offertes open laten staan. Wat vaak kan helpen is om je openstaande offertes elke ochtend als eerste na te lopen in je sales CRM systeem en alles wat opgevolgd moet worden direct op te pakken. Dit is immers waar jouw business om draait.

2. Geef in de offerte een heldere samenvatting van het gesprek, inclusief het probleem van de klant en de impact daarvan én de oplossing zoals jij die voorstelt op basis van de input van de klant.  

3. Benoem het voordeel voor de klant. Met name bij adviserend verkopen en verkopen op waarde kun je de klant vaak overtuigen door het voordeel te kwantificeren in tijd, geld of een vermindering van zorgen.

2 februari 2018 - Méér rendement uit je verkoopgesprekken halen doe je zo...

Inmiddels heeft de praktijkgerichte verkooptraining "Succesvol Verkoper In Een Dag" twintig deelnemers geholpen om meer rendement uit hun verkoopgesprekken te halen. 

Dit zijn enkele waardevolle tips; 

1. Kijk op een andere manier naar verkopen. Als je echt klantcentrisch wil werken dan ga je niet uit van je eigen producten en diensten maar van de problemen van de klant en de oplossingen die hij/zij zelf voor ogen heeft. 

Dit zal het draagvlak voor je uiteindelijke Succesvol Verkopen Waardepropositie vergroten.

2. Benoem in je propositie de voordelen voor de klant. Wederom een verhogend effect op je conversie. 

3. Zorg bij elk gesprek voor een goede voorbereiding en een helder doel en achteraf een evaluatie. Met jezelf, je collega's én je klant. Feedback, training en coaching on the job gaan je grote stappen vooruit helpen. Ook al ben je al jaren een (succesvolle) verkoper.

In de training "Succesvol Verkoper In Een Dag" werk je aan een case voor je droomklant en werk je een algemene case uit. Je gaat uit je comfortzone met een rollenspel en we besteden veel aandacht aan de Succesvol Verkopen Waardepropositie. 

Jij steekt veel tijd in het aantrekken van potentiële klanten, haal je er ook écht het maximale uit als je om de tafel zit of een telefonisch verkoopgesprek voert? 

Wil jij óók méér impact met je verkoopgesprekken schrijf je dan in voor onze training op 28 februari of 29 maart. Vanwege de persoonlijke opzet is er slechts ruimte voor maximaal 10 deelnemers en vol is helaas vol. 

We doen deze superwaardevolle praktijkgerichte training maar één keer per maand omdat het erg intensief is. 

1 februari 2018 - 21e eeuwse vaardigheden

Maak jij als verkoper of verkopende ondernemer gebruik van de nieuwste technologieën en beschik je daarvoor over de juiste vaardigheden? 

In deze tijden van digitalisering en automatisering zijn er volop kansen om je verkoopproces te optimaliseren. Benut deze kansen om een voorsprong te krijgen op anderen en om meer rendement uit je verkoopinspanningen te halen.

Overigens kun je er ook voor kiezen om te blijven doen wat je altijd deed me het bekende resultaat tot gevolg. Echter acht ik de kans groot dat je dan over 5 tot 10 jaar je baan of je werk kwijt bent aan een concurrent, een robot of een machine.

Vandaag was ik spreker bij een evenement van Young DHL. Samen met 30 young professionals bogen we ons over 21e eeuwse vaardigheden voor verkopers.

De conclusie? Als verkoper en verkopende ondernemer moet je een mini marketeer gaan worden. Je zult van heel veel markten thuis moeten zijn. Veerkracht en aanpassingsvermogen en constante zelfontwikkeling zijn cruciaal. Indien je bepaalde vaardigheden niet hebt investeer dan in je ontwikkeling door middel van training, feedback en coaching.

De top 5 vaardigheden;

1. Communicatieve vaardigheden
2. Vermogen om samen te werken
3. Creatief denken
4. Probleem oplossend vermogen
5. Adaptief vermogen