99 tips voor meer klanten, meer leads en meer omzet

99 tips voor meer leads, meer klanten en meer omzet

Het behalen van je omzetdoelen is uitdagend. Een geolied verkoop- en marketingproces vereist de juiste mindset, vaardigheden én structuur om succesvol te zijn en daarmee een constante stroom van leads, klanten en omzet op te leveren. Zeker in barre tijden zoals we die nu beleven vol obstakels, hindernissen en onzekerheden is dat niet altijd even makkelijk. Gebruik deze 99 tips voor meer leads, meer klanten en meer omzet en voer ze uit.

Hoe houd je jezelf scherp en gemotiveerd? In welke 21e-eeuwse vaardigheden moet je investeren om in het razendsnel veranderende marketing- en verkooplandschap bij te blijven? Hoe optimaliseer en onderhoud je je salesproces? En hoe vergroot je de voorspelbaarheid van je omzet? Want als je uit het vliegtuig springt met een niet werkende parachute….

Weet je als ondernemer ook soms even niet meer hoe je het allemaal moet bolwerken? Zie je door de bomen niet altijd het bos meer? Iedereen schreeuwt om aandacht. Talloze aanbieders beweren je te kunnen helpen en vaak kunnen ze dat ook maar kost het (te) veel geld. Hieronder 99 praktijkgerichte tips die je direct kunt toepassen. Met nul euro budget!

99 tips voor meer leads, meer klanten en meer omzet – direct uit te voeren met NUL EURO BUDGET

En tip nummer 100? UITVOEREN! Doe mee samen met andere deelnemers en help en inspireer elkaar tijdens de Eindejaarsrally van Omzetcoach.nl. Haal de maximale omzet uit de rest van 2020 en leg een stevig fundament voor jouw business in 2021.

Wij zijn je stok achter de deur, inspirator en gaan je met zinvolle praktijkopdrachten en wekelijkse Zoomscalls en enkele exclusieve verdiepingssessies helpen je zichtbaarheid, aantrekkingskracht, bereik en impact te vergroten. Met als resultaat een hogere voorspelbaarheid van je omzet. Dus minder zorgen rondom het verkoopproces en een constante stroom van leads en klanten.

10 Tips voor je strategie

  1. Bekijk de video of luister naar de podcast de geheimen voor meer leads, klanten en omzet.
  2. Bepaal met welke waardepropositie je de markt wilt bedienen.
  3. Bepaal de doelgroep(en) die je wilt bedienen en maak buyer personas.
  4. Onderzoek waar jouw doelgroep(en) zich zoal bevinden en begeven.
  5. Selecteer enkele on- en offline netwerken om jezelf te profileren.
  6. Maak gebruik van een sociaal verkopen strategie door te geven, verbinden en waardevol te zijn voor je netwerk bekijk deze video voor de LinkedIn for Business strategie om effectief leads te genereren en klanten aan te trekken. Of volg kosteloos het LIVE webinar “LinkedIn for Business Introductie”.
  7. Ga on- en offline content delen en waardevol zijn voor je netwerk met bijdrages, stories, artikelen, bijdrages, lezingen, webinars, kennissessies etc.
  8. Ga actief je netwerk uitbreiden, netwerk zowel on- als offline.
  9. Bouw een dagproces en hanteer dit ook.
  10. Heb geduld.

10 Tips op SMART doelen stellen

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wil je harder groeien vervang Acceptabel dan door Ambitieus.

  1. Bepaal welk netto-inkomen je nodig hebt.
  2. Stel een SMART doel vast voor de omzet die je hiervoor nodig hebt per maand, een handig gratis hulpmiddel is deze omzetprognosetool.
  3. Stel een SMART doel vast voor het aantal klanten dat je hiervoor nodig hebt per maand.
  4. Stel een SMART doel vast voor het aantal gekwalificeerde leads dat je hiervoor nodig hebt per maand.
  5. Stel een SMART doel vast voor het aantal suspects dat je hiervoor nodig hebt per maand.
  6. Stel een SMART doel vast voor het aantal LinkedIn profielbezoeken per maand.
  7. Stel een SMART doel vast voor het aantal nieuwe LinkedIn connecties per maand.
  8. Stel een SMART doel vast voor het aantal nieuwe LinkedIn volgers per maand.
  9. Stel een SMART doel vast voor het aantal bijdrages dat je per maand plaatst op LinkedIn.
  10. Stel een SMART doel vast voor het bereik dat je per maand wilt realiseren op LinkedIn.

10 Tips om je salesproces te optimaliseren

  1. Heb een heldere sales pitch en oefen deze regelmatig.
  2. Schrijf je verkoopproces eens volledig uit en breng verbeterpunten in kaart.
  3. Plan een kosteloos en vrijblijvend omzetgroeigesprek met een omzetcoach.
  4. Heb een klantmagneet, iets wat waardevol is voor jouw doelgroep.
  5. Maak deze klantmagneet beschikbaar op social media.
  6. Maak deze klantmagneet beschikbaar op je website.
  7. Vraag klantgegevens in ruil voor je klantmagneet.
  8. Mail regelmatig nieuwe inzichten naar de mensen die je klantmagneet hebben opgevraagd.
  9. Ga een dialoog aan met mensen die je klantmagneet hebben opgevraagd (leads).
  10. Leg omzetkansen vast in een sales CRM en bouw aan een pijplijn die je gaat managen.

10 Tips voor je persoonlijke LinkedIn profiel

  1. Richt je profiel klantaantrekkelijk in.
  2. Maak gebruik van alle mogelijkheden die je Linkedin profiel biedt, benut dus alle profielonderdelen.
  3. Gebruik een professionele profielfoto die goed herkenbaar is, recent en in kleur.
  4. Gebruik een achtergrondfoto.
  5. Zet in je headline informatie waar een potentiële klant iets aan heeft.
  6. Zorg dat je contactgegevens up to date zijn.
  7. Plaats regelmatig LinkedIn bijdrages.
  8. Snap hoe je je bereik kunt optimaliseren je wilt immers maximaal rendement uit je eigen inspanningen.
  9. Vraag om onderschrijvingen en aanbevelingen aan klanten die je hebt geholpen.
  10. Doe mee aan het kosteloze LinkedIn for Business Introductiewebinar.

BONUSTIP Deze tip kost wél geld maar is je investering dubbel en dwars waard, investeer in een effectieve LinkedIn strategie en creëer een constante stroom van leads en klanten. “Met het implementatietraject van Omzetcoach.nl heb ik me in 6 weken tijd heel gestructureerd ‘sociaal verkopen’ eigen gemaakt. De resultaten zijn veel bereik en interactie op mijn bijdragen, gesprekken, 25% groei van mijn netwerk én omzet! De investering is ruimschoots terugverdiend en het fijnste is dat ik het leuk vind op deze manier via LinkedIn contact te hebben met relaties, dat maakt deze aanpak voor mij duurzaam, dat is winst.”

10 Tips voor je LinkedIn bedrijfsprofiel

Deze belangrijke tips voor je LinkedIn bedrijfsprofiel gaan je helpen om je bereik te vergroten en om meer rendement uit een bezoek op je profiel te halen. Ook deel ik tips om meer volgers te krijgen op je bedrijfsprofiel.

  1. Maak je LinkedIn bedrijfsprofiel compleet. Als je besluit om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken vul dan simpelweg alles in wat LinkedIn vraagt. Zorg dat je profiel helemaal compleet is. Je kunt maximaal drie community hashtags kiezen. Welke denk je dat jouw doelgroep het meeste zullen aanspreken?
  2. Zorg dat je een paar eerste bijdrages plaatst. Bijvoorbeeld met wat informatie over jezelf, je bedrijf, je producten en diensten.
  3. Schrijf klantgericht. Laat met name zien welke problemen je oplost en wat het voor je klant betekent om zaken met je te doen.
  4. Kies een logo in het door LinkedIn voorgestelde format. Dit logo zal ook zichtbaar zijn op je persoonlijke profiel.
  5. Koppel de bedrijfspagina aan je eigen website, je kunt een knop configureren om direct van je bedrijfsprofiel te navigeren naar je website. Heb je producten die je wilt uitlichten dan zou je zelfs nog zogeheten showcasepagina’s kunnen overwegen maar die raad ik af voor kleinere organisaties. Daardoor heb je immers nóg meer om te managen.
  6. Heb een strategie. Deze tip voor een LinkedIn bedrijfsprofiel klinkt als een open deur maar je kunt er óók voor kiezen om géén strategie te hebben. Dat is eigenlijk wat ik in de meeste gevallen ervaar in de praktijk. Dat hoeft soms niet eens erg te zijn. Als ZZP’er is het misschien zelfs slim om uitsluitend een LinkedIn bedrijfspagina te hebben zodat je iets over je bedrijf kunt delen en je een logo zichtbaar kan maken op je persoonlijke profiel.
  7. Wat wil je met je bedrijfsprofiel bereiken? En hoe belangrijk is dit voor je, wat levert het op? Het antwoord hierop beplaat hoeveel tijd en moeite je in jouw profiel gaat stoppen.
  8. Voor de gemiddelde MKB’er, ZZP’ers die willen groeien én voor grotere organisaties raad ik aan om meerdere mensen beheerder te maken. Maak goede afspraken met elkaar over wat je wil bereiken met het bedrijfsprofiel en wie welke verantwoordelijkheid draagt.
  9. Er zal een contenplanning moeten komen, iemand zal content moeten maken, plaatsen en managen. Om volgers te krijgen en te houden is het delen van waardevolle content een basisvereiste. Daarnaast zullen er initiatieven ontplooid moeten worden om meer volgers te krijgen. Je kunt actief binnen on- en offline communities je bedrijfpagina promoten.
  10. Lees de complete blog met nog meer praktische tips voor je LinkedIn bedrijfsprofiel inclusief de GOUDEN TIP die slechts weinig mensen toepassen.

9 Tips om je bereik op LinkedIn te optimaliseren

  1. Snap hoe het LinkedIn algoritme werkt (in de basis).
  2. Verhoog je SSI (Social Selling Index).
  3. Vergroot het aantal eerstegraads connecties
  4. Vergroot je aantal volgers door regelmatig waardevolle content te plaatsen
  5. Test en experimenteer, durf dingen uit te proberen.
  6. Hou je resultaten bij, meten is weten.
  7. Reageer ook regelmatig met comments en likes bij andere mensen
  8. Focus vooral op bijdrages want stories hebben net als artikelen veel minder bereik
  9. Vermijd het gebruik van externe URL’s, LinkedIn vindt het niet fijn als je mensen van het platform afhaalt én de betrokkenheid op je bijdrage zal (doorgaans) enorm verlaagd worden als je URL’s gebruikt.

BONUSTIP Deze tip kost (een klein beetje) geld maar gaat je waanzinnig veel tijd en moeite besparen. Schaf onze checklist aan met cruciale punten die je bereik beïnvloeden vóór, tijdens én na het plaatsen van je LinkedIn bijdrages.

10 Acquisitietips

  1. Vraag om de business – smeed het ijzer als het vuur heet is.
  2. Focus op de hot prospects en doelgroepen, waar zit bewezen potentieel?
  3. Maak gebruik van zoveel mogelijk verschillende leadbronnen.
  4. Ga zorgvuldig om met de opvolging van je (dure) leads.
  5. Schakel collega’s en bekenden in om te helpen omzetkansen te verzilveren.
  6. Ga voor maximale productiviteit in aantallen klantbezoeken en actieve verkooptrajecten.
  7. Vraag jezelf kritisch af of je je vraagstellingstechniek verder kunt verbeteren.
  8. Investeer in het ontwikkelen van je verkoopvaardigheden.
  9. Gebruik alle mogelijk hulpmiddelen om je conversieratio te vergroten.
  10. Plan acquisitietijd in en dwing jezelf deze tijd goed te benutten.

10 Tips voor telefonische acquisitie

  1. Plan tijd in voor je acquisitiegesprekken en schuif dit niet voor je uit. Maak er een bijzonder moment van en beloon jezelf als het goed is gegaan! Make it fun! Doe het bijvoorbeeld met iemand samen (collega of mede-ondernemer). Koude acquisitie vormt een belangrijke aanvulling op je bestaande (warmere) leadbronnen en is nog steeds zeer effectief (het is alleen niet zo efficiënt).
  2. Zorg voor een systeem van training, coaching en feedback. Vraag hulp aan je collega’s of leidinggevende of huur een specialist in die je kan helpen. Volg ons kosteloze webinar Succesvol Verkopen Zonder te Verkopen. Hierin laten we zien hoe je kunt verkopen op waarde zonder te leuren en sleuren met je eigen product of dienst.
  3. Bereid je goed voor. Koud bellen betekent niet dat je onvoorbereid hoeft te bellen. Je kunt via desk research veel te weten komen over je potentiële klanten. Lees hun website en LinkedIn profiel en Google even.
  4. Probeer een kapstokje te vinden. Is je iets opgevallen tijdens je desk research dan kun je dat in je gesprek benutten.
  5. Communiceer helder naar de klant wie je bent, waar je van bent en waarom je belt. Vraag niet om toestemming, je belt toch nooit gelegen en toestemming vragen is vragen om een afwijzing.
  6. Zorg dat je de aandacht krijgt van de klant door iets te benoemen en in het vooruitzicht te stellen waar een enorme nieuwsgierigheid naar uitgaat, bijvoorbeeld een aanzienlijke kostenbesparing of ander groot potentieel voordeel voor de klant.
  7. Weet je niet wie je moet hebben binnen het bedrijf vraag dan naar degene die verantwoordelijk is voor het gebruik en inkoop van jouw dienstverlening of wie daar baat bij kan hebben. Het kan goed zijn dat er verschillende potentiële klanten aanwezig zijn binnen één bedrijf.
  8. Leer hoe je de zogeheten “gate keeper” kunt passeren. Heb je bijvoorbeeld een naam van een contactpersoon vraag dan, alsof het de normaalste zaak is, of je met [voornaam] doorverbonden kunt worden. Vaak vind je op internet/LinkedIn ook wel directe telefoonnummers of zelfs mobiele nummers.
  9. Werk liever niet met een belscript maar voer een professioneel gesprek, er zijn genoeg verkooptrainingen waar je kunt leren om op waarde te verkopen. Zoals de verkooptraining “Succesvol Verkopen Zonder te Verkopen”. Klanten houden doorgaans niet van scripts, telemarketeers en enquêteachtige gesprekken.
  10. Tot slot, wees jezelf en probeer het vooral een beetje luchtig te houden, er kan niet veel mis gaan behalve dat je geen gehoor vindt. De prospect waardeert een ontspannen gesprek en is over het algemeen zeer bereidwillig om een gesprek te voeren wanneer jouw boodschap waardevol is. Vat een afwijzing niet persoonlijk op en motiveer jezelf om er nog een paar te bellen. 

BONUSTIP Deze tip kost wél geld maar gaat je veel meer klanten en een hogere marge opleveren. Leer hoe je op een veel leukere manier kunt verkopen op waarde via Succesvol Verkopen Zonder te Verkopen.

10 Tips om waardevolle inzichten te delen

  1. Verdiep je nauwgezet in je doelgroep en verzamel informatie bijvoorbeeld op basis van buyer persona profielen.
  2. Praat met je klanten en vraag wat er speelt binnen hun bedrijf, waar ze zich mee bezighouden, wat ze zorgen baart, welke belangrijke ontwikkelingen er zijn binnen de branche etc.
  3. Laat je inspireren door gebeurtenissen gedurende de werkdag. 
  4. Maak notities van spontane ideeën die je kunt gebruiken om content te creëren.
  5. Plaats eens een stelling op social media over een onderwerp dat leeft binnen je doelgroep.
  6. Hou een onderzoek of enquête onder je doelgroep en communiceer over de resultaten.
  7. Maak een video waarin je tips geeft over dingen waar jouw doelgroep moeite mee heeft.
  8. Nodig eens wat klanten uit voor een bijeenkomst, regel een goede spreker over een onderwerp dat relevant is op dat moment.
  9. Deel tips en tricks.
  10. Schrijf een e-book of creëer een ander waardevol document zoals een specialistische checklist en deel deze met je doelgroep. 

10 tips voor inspirerende content

  1. Verzamel ideeën. Als ik aan de wandel ben met een van onze honden en ik mijn gedachten de vrije loop laat gaan, borrelen er ideeën op. Als ik die niet meteen vastleg, ben ik ze kwijt tegen de tijd dat ik weer thuis ben.
  2. Schrijf ze op. Ik gebruik daar tijdens het wandelen bijvoorbeeld de App KEEP voor. Gewoon opschrijven in een notitieboekje mag natuurlijk ook.
  3. Je komt vast weleens een interessant artikel tegen over jouw vakgebied of expertise. Als ik die online tegenkom, dan gebruik ik daar bijvoorbeeld een extensie voor in mijn browser om ze online uit te knippen. Ik gebruik CHROME en de extensie van bijvoorbeeld OneNote om het artikel of die internetpagina te ‘knippen’ en in een van mijn notitieboeken in OneNote op te slaan. Met een programma als Evernote kan dit ook. Eens in de zoveel tijd struin ik daar doorheen en dat levert mij inspiratie op voor een eigen bijdrage.
  4. Bedenk thema’s die van toepassing zijn op jouw vakgebied. Spelen de seizoenen een belangrijke rol in jouw vakgebied dan is dat een thema. Wet- en regelgeving kan een ander thema zijn.
  5. Een meer persoonlijk thema is bijvoorbeeld ‘Achter de schermen’. Laat je klanten kennismaken met jouw bedrijf en de mensen die er werken. Mensen doen zaken met mensen, niet met een bedrijf.
  6. Wat heb je al? Als ik dat vraag aan ondernemers, kijken ze mij altijd wat verbaasd aan. Je hebt al een website, een brochure, whitepapers, productbeschrijvingen, FAQ’S (Frequently Asked Questions) et cetera. Loop daar eens doorheen en kijk waar je leuke en waardevolle berichten van kunt maken om te delen op je social mediakanalen.
  7. Maak een Mindmap! Pak een groot vel papier, bijvoorbeeld van je flipover als je die hebt, en zet in het midden een onderwerp. Ga vervolgens allerlei dingen opschrijven die bij je naar boven komen over dat onderwerp. Denk lekker out of the box, niets is te gek.
  8. Nog leuker om dit met een paar mensen te doen.
  9. Volg de actualiteit en deel eens je mening op social media.
  10. Lees deze blog over het maken van inspirerende content en download in totaal nog eens 21 extra tips.

BONUSTIP Deze tip kost weliswaar geld maar je haalt je investering er dubbel en dwars uit. Investeer in LinkedIn for Business Contentcreatie“Dankzij LinkedIn for Business Contentcreatie lukt het me om nu binnen een half uur een bijdrage te schrijven, daar was ik voorheen echt een paar uur aan kwijt en was het nog niet zoals ik het graag zag.”

Omzetcoaching

Wil jij maximaal rendement uit je eigen marketing- en verkoopinspanningen? Omzetcoach.nl helpt bij het behalen van omzetdoelen door samen met de klant te werken aan een hogere verkoopeffectiviteit. Tijdens individuele gesprekken wordt een maatwerk SMART Omzetgroeiplan gemaakt met acties die bijdragen aan het behalen van jouw omzetdoel. 24/7 support op basis van fair use is standaard inbegrepen. Wil je weten of omzetcoaching geschikt is voor jou? Plan dan een kosteloos en vrijblijvend omzetgroeigesprek.

Een greep uit de testimonials van onze klanten

“Al na enkele dagen gingen mijn views van gemiddeld 600 naar 7000. Ook de likes en commentaren schoten de hoogte in. Maar wat nog belangrijker was: mensen wilden ook met mij samenwerken. Ik kreeg opeens ‘vanuit het niets’ aanmeldingen voor mijn gratis webinar over bloggen en 5 ondernemers werden meteen klant. En dat was nog maar in de eerste week. Dus ja: ik beveel Franck Fielemon en zijn team van harte aan. De concrete en praktische tips en inzichten leveren direct meetbare resultaten op. En dat is toch wat telt als ondernemer.”

“Ik wilde leren hoe ik mijn marketing en acquisitie kon verbeteren en heb ik naast omzetcoaching ook het Linkedin for Business traject gevolgd. Ik ben dik tevreden. Het heeft me in harde cijfers in een paar maanden tijd 200.000 views, bijna 2.000 likes, ruim 2.000 comments en ruim 1.000 nieuwe connecties opgeleverd. Zoek je iemand die je kan helpen om je business naar een volgend niveau te tillen als het nou gaat om zichtbaarheid, leadgeneratie, verkoopgesprekken of het meedenken met jouw volgende stap dan raad ik Omzetcoach.nl van harte aan!” 

“Via het LinkedIn for Business programma heb ik beter inzicht gekregen om met LinkedIn mijn zichtbaarheid en netwerk te vergroten. Ik heb een bijdrage geplaatst waarbij ik een projectschema aanbood waarbij teams minder voor verrassingen komen te staan bij het managen van projecten. Deze bijdrage kreeg ruim 120 duizend views, ik kreeg 1200 aanvragen en dit leverde 30 aanmeldingen voor een vervolgsessie op. Alleen al met deze ene bijdrage heb ik mijn netwerk weten te verdubbelen met ruim duizend waardevolle connecties. Binnen en ook na het programma was Franck altijd bereid mee te denken en advies te geven.”

“Afgezet tegen grote investeringen in SEO en Google Adwords heeft de verkoopstrategie van Omzetcoach.nl mij vele malen meer rendement gebracht. De professionele werkwijze en adviezen van Omzetcoach.nl levert magazijnopruimen.nl dagelijks nieuwe gerichte leads op.”

Deel dit bericht

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print